Streaming, streaming og mere streaming.

Det bliver fremtiden for de danske sportsseere, spår medieanalytiker og stifter af TomorrowsNextMedia Claus Bülow Christensen.

»Ja, det er der alle mulige tegn på. Det har også noget at gøre med den teknologiske udvikling. Teknologien er i dag god nok til, at det kan lade sig gøre,« siger han til B.T.

Det sker i kølvandet på tirsdagens nyhed om, at YouSee bliver rettighedshaver til Premier League. Rettighederne er købt af Nordic Entertainment Group (NENT), der står bag TV3 og Viaplay. Og det bliver sådan, at TV3 skal lave indholdet i forbindelse med kampene.

»For de sportsinteresserede er der ingen tvivl om, at streaming er fremtiden. Det er der, man kommer til at finde det (sport, red.). Jeg tror også, vi vil se en fremtid for, at der vil være nogle sportsbegivenheder, du kan købe direkte så at sige hos den, der ejer rettighederne,« siger medieanalytikeren.

Han bruger blandt andet den spanske La Liga som et eksempel, og på det amerikanske marked er det muligt at streame blandt andet NHL, NFL og NBA. Selv som dansker er det muligt at følge med fra den anden side af atlanten.

»Der er masser af udvikling for hele sportsområdet på streamingplatforme. Der er ting, man kan, der ikke er set på vores marked endnu,« siger Claus Bülow Christensen.

Han forklarer, at beslutningen om at købe rettigheder til Premier League kommer som følge af, at det klassiske produkt med tv-pakker er under pres. Kunderne flygter, og det er nødvendigt at finde på noget nyt.

Alexandre Lacazette kan fremover opleves på TV3 Sport og YouSee-kanalen Xee. Vis mere

Det mener Claus Bülow Christensen, at YouSee har gjort ved at sikre sig rettighederne til Premier League, der bliver sendt på kanalen Xee. Med den kanal har YouSee et 'ben i hver lejr', og for at få succes med sådan en kanal er en 'stor luns sport nødvendigt'.

»YouSee skal finde på noget nyt, der kan skabe kundeloyalitet. Og sportsrettigheder har altid været en hjørnesten i det begreb og er en stor motivationsfaktor for mange husstande, der abonnerer på store tv-pakker,« siger Claus Bülow Christensen og tilføjer, at det for YouSee før har været vigtigt for forretningen, at der var sport.

»Der var Viasat-kanaler, der havde købt rettigheder til Champions League og Premier League. Så for at se det var du nødt til at have de abonnementer. Det er det game, der er presset lidt i øjeblikket, og så kan det gå forskellige veje,« siger Claus Bülow Christensen.

Han forklarer, at det amerikanske marked har gjort det sådan, at nogle store sportsbegivenheder har løsrevet sig fra 'de gamle operatører' og bliver streamet i stedet. Det skyldes, at teknologien gør det muligt.

Manchester City. Vis mere

»Teknologien i dag muliggør, at du kan gå direkte ud til kunderne, hvis du har rettighederne til en stor sportsbegivenhed. Du kan lave din egen app. Det er lidt et skræmmebillede for både NENT, Viasat og TDC, hvis de store sportsrettigheder på vores marked skulle finde på noget tilsvarende, som amerikanerne gør med amerikansk fodbold og basket. Der kan du rent faktisk abonnere mere eller mindre direkte på den sportsgren, der interesserer dig allermest, og springe et led i værdikæden over, og mange vil ikke længere kunne tjene penge på det.«

»For at dæmme op for, at Premier League-rettighedshaverne skulle finde på det, er det en god ide at købe sig ind og fastholde dem i hele det her univers,« siger Claus Bülow Christensen.

Og det er den vej, forbrugerne skal indstille sig på, det går i sportens verden, spår medieanalytikeren. Streaming kommer til at fylde meget i fremtiden.

»Du køber de populære sportsprodukter meget mere direkte - enten direkte for dem, der har begivenheden, eller de bliver forhandlet af nogle som Viaplay eller YouSee. Det er i hvert fald den vej, det går,« siger Claus Bülow Christensen.