Det er næppe gået danskernes næse forbi, at Nadia Nadim er ambassadør for VM-slutrunden i Qatar.

Nyheden sendte fodboldspilleren ud i et massivt stormvejr, hvilket eksempelvis fik Dansk Flygtningehjælp til at droppe samarbejdet med den 34-årige dansker.

Men nu er ambassadørskabet for alvor til at tage og føle på med mindre end 20 dage til VM-start.

For nu toner Nadia Nadim frem på forsiden for det verdenskendte magasin Vogues arabiske version i en novemberudgaven.

'Fotograferet på Dohas Stadion 974, som er bygget til VM, reflekterer FIFA- og Unesco-ambassadøren over balancen i at være professionel fodboldspiller og det at blive læge for at forme hendes fremtid efter fodboldpensionen,' fremgår det på danskerens Instagram-profil, hvor hun har delt forsiden.

Påfaldende er det, at magasinet i denne måned har en gæsteredaktør; Nemlig Sheikha Al Mayassa bint Hamad bin Khalifa Al Thani, som er søster til Qatars regerende emir, Tamim bin Hamad Al Thani.

I opslaget fremgår det også, at novemberudgaven udkommer lige i tide til VM-slutrunden i Qatar, og at den 'fremhæver nøglefigurerne fra Qatars kreative scene og de internationale talenter, der former fremtiden.'

Supermodellen Naomi Campbell er også et af de store, internationale navne, der medvirker i Vogue-udgaven.

Ambassadørskabet er ikke Nadims eneste rolle i forbindelse med VM.

Hun skal også være tv-ekspert, når hun skal dække VM-slutrunden for ITV. Samme tjans har Peter Schmeichel, dog for den statsejede tv-station BeIn Sports i Qatar.

Nadia Nadim, der i øjeblikket er korsbåndsskadet og derfor ikke er i aktion på fodboldbanerne før i 2023, vil ikke oplyse, hvad hun får for sit ambassadørskab.

»Jeg får penge for det. Det er ikke særligt meget. Ikke af en betydelig størrelse. Men hvis du vil gå i detaljer med det, må du spørge min agent. Jeg ved godt, at I tror, det handler om penge, men det gør det ikke,« sagde hun, da B.T. mødte hende i landsholdslejren inden sommerens EM-slutrunde.

Da B.T. henvendte sig til hendes agent, Michael Kallbäck, ville heller ikke han oplyse, hvad hun tjener for at være reklamesøjle for historiens måske mest kontroversielle slutrunde.

Qatar er gennem længere tid blevet beskyldt for at bruge VM til sportswashing. Begrebet dækker over, når en part forsøger at forbedre sit omdømme gennem sport.