Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Lynge Jakobsen har fået nok.

Den tidligere direktør i AaB har alle dage været en stærk modstander af spillereklamer og nu har det simpelthen taget overhånd, mener Lynge Jakobsen.

Reaktionen kommer efter en undersøgelse fra Spillemyndigheden udgivet i slutningen af maj, hvori det fremgår, at antallet af danskere med spilleproblemer er mere end fordoblet på blot fem år. Lige nu vil det sige, at op imod 500.000 danskere har et større eller mindre problem med spil.

»Gennem mit lange liv, som først chef i Socialforvaltningen i Aalborg Kommune, og derefter som direktør i en fodboldklub har jeg mødt så mennesker, der er kommet galt afsted ved at spille. Jeg bliver både gal og ked af det og skideirriteret over, at være i et samfund, hvor vi i så mange år har accepteret, at så mange skæbner ødelægger deres liv ved at spille,« siger Lynge Jakobsen til TV2 Nord.

Hvis du er fodboldfan og sætter dig ned foran fjernsynet en Superliga-søndag, bliver du da også præsenteret for den ene spilreklame efter den anden både før, under og efter kampen.

Ligeledes er mange danske hjemmesider klistret ind med reklamer til diverse onlinekasinoer og bettingfirmaer.

I flere lande, heriblandt England, har flere klubber reageret på problemet ved at fjerne spilreklamer for klubbens trøjer, og Lynge Jakobsen mener, at vi i Danmark også skal til at handle – især politikerne, men også klubberne og tv-stationerne.

Han kan slet ikke forstå, hvordan en sygdom, som han til TV2 Nord kalder »sønderlemmende voldsom for mange familier,« ikke får mere opmærksomhed, og at der ikke bliver gjort noget ved den.

Andre læser også