Det gamle mod det nye, og det konservative mod det progressive.

Når en klub beslutter sig for at ændre sit logo, deler det ofte vandene. Det har det også gjort denne gang.

Tirsdag offentliggjorde FC Nordsjælland sit nye logo, som har fået et moderne snit. Væk er tigerens krop, som var til stede på det gamle klub-emblem. Nu ses kun et hoved ledsaget af bogstaverne 'FCN' i røde og gule farver.

På det gamle logo havde tigeren en bold under poten, og nederst stod 'FC Nordsjælland' skrevet helt ud. Men det er nu blevet skåret fra.

»Vi er klar over, at det med at skifte logo altid er en svær manøvre. Men det er faktisk ønsker og feedback fra vores nærmeste, som har lagt hele grundlaget for vores nye visuelle identitet, for 1,5 år siden, da vi gik i gang med arbejdet,« siger adm. direktør Søren Kristensen i en pressemeddelelse.

»Vi har gennem længere tid hørt fra mange af vores fans, at et af deres højeste ønsker er, at vi kan holde lidt længere tid på flere af vores profiler. Det har vi gjort til en af vores målsætninger. Men for at det skal kunne lade sig gøre, skal vores kommercielle indtægter forøges og klubben vokse.«

»Derfor er idéen, at det nye logo og den nye visuelle identitet skal hjælpe med at skaffe nye partnerskaber til klubben. Arbejdet er foretaget af det internationale bureau, Pupila, som har 'snakket med flere af klubbens fans og ansatte for at finde frem til grund-identiteten og historien i og omkring klubben, før de satte arbejdet i gang,« siger Søren Kristensen.

»Vi har nu fået et nyt logo, der giver os meget stor visuel fleksibilitet. Det samme vil det kunne gøre for vores fans. Der er f.eks. ikke nogen begrænsninger i forhold til valg af farver. Det vil kunne optræde i forskellige sammenhænge og på forskellige trøjer i forskellige farver alt efter, hvad en partner eller en fan ønsker sig,« forklarer han.

På Twitter har kommentarerne omkring logoet været blandede, selv om de primært har været negative. Flere brugere er uforstående over for, at klubben benytter sig af en stjerne over logoet. Stjernen signalerer nemlig som regel, at en klub har vundet fem nationale mesterskaber, mens FCN kun har vundet et.

Det var i 2011/2012.

Her er der dog tale om Right to Dreams nye logo, som symboliserer 'en ung talentfuld persons transformation til en stjerne'.

Herunder kan du se nogle af de mange kommentarer fra de sociale medier om det nye logo.

  • Ligner byvåbnet fra en isoleret albansk bjerglandsby.
  • Shit, hvor er det rædselsfuldt.......
  • Fc Nordkorea
  • Åhh gud, det er grimt...
  • Når der er sommerpause, og det grafiske departement pludselig ikke har noget at tage sig til. Det er direkte gyseligt
  • Shit det' grimt! Nok det grimmeste logo, jeg nogensinde har set!! [?] [?] [?]
  • Bold club – bold change. Stærkt reference til Farum Boldklub [❤️] [?]
  • Ligner noget kommunistisk noget :)
  • Jeg synes, det er en forbedring [?] [?]
  • Hey, i det mindste er det ikke helt lige så skidt, som da Leeds prøvede med et nyt logo.
  • USSR cirka 1985.
  • Er det en stjerne eller en mand over logoet? Tænker, det må være en mand, da I ikke har ramt 5 mesterskaber.

FC Nordsjælland er langt fra den eneste klub, der har ændret logo gennem tiderne. Herunder kan du se nogle andre europæiske klubber, der også har ændret logoet, og hvor reaktionerne blandt fansene mildest talt også var noget blandede. Stem på det værste logoskifte i afstemningen nederst i artiklen.