Regeringens spilpakke kan vise sig at være en "bombe" under dansk fodbold.

Sådan formulerer Kenneth Cortsen, ph.d. og sportsøkonom ved professionshøjskolen UCN, det efter fredagens nyhed.

Senest fra 1. januar 2027 er det ifølge spilpakken blandt andet ulovligt at reklamere for spil i tv fra ti minutter før til og med ti minutter efter en kamp, og den samlede pakke vil givetvis få bettingfirmaer til at overveje deres partnerskaber.

- Fodboldens sportslige udvikling er et produkt af dens økonomiske kredsløb og den kapital, der cirkulerer gennem tv-aftaler, sponsorater og kommercielle partnerskaber.

- Det bliver i sidste ende omsat til bedre betingelser for spillere, trænere, akademier og infrastrukturer, men også den innovationskraft, der har været en drivkraft i fodbolden, påpeger Cortsen.

- Når en væsentlig indtægtsstrøm som bettingreklamer enten bliver devalueret eller forsvinder, er der en vis sandsynlighed for, at det får betydning for ikke bare regnearkene, men også kvaliteten af spillet på banen og konkurrencedygtigheden, lyder det.

De fleste danske topklubber har partnerskaber med bettingselskaber, men nogle er mere udsatte end andre, påpeger han.

- De klubber, der står med et solidt kommercielt eller økonomisk grundlag, det kunne være FC Midtjylland og FC København, er mindre sårbare end de mindre klubber.

Ifølge internationale analyser vurderes det, at indtægter fra bettingfirmaer udgør 10-30 procent af klubbernes indtægter, og Cortsen vurderer, at det er lidt lavere i Danmark.

Hvis det grundlag mindskes, kan det være alvorligt og tvinge nogle klubber til at tænke alternativt for at sikre økonomien.

- For dansk fodbold, der befinder sig i et relativt begrænset marked, er det ikke eksistenstruende. Men det kommer til medføre nogle diskussioner på både liga- og klubniveau og et strategisk og driftsmæssigt arbejde for at sikre sig mod eventuelle indtægtstab.

- Det bliver et spørgsmål om gynger og karruseller. Kan man lave en reklameplads, der bliver trukket uden for kredsløbene, og hvordan vil det påvirke kredsløbet i fodboldøkonomien? spørger Cortsen retorisk.

Ud over klubberne har også arrangøren af de bedste danske fodboldrækker, Divisionsforeningen, partnerskaber med bettingfirmaer.

Betano er bettingpartner for Superligaen, og de lavere rækker er officielt navngivet Betinia Liga, CampoBet 2. division og CampoBet 3. division efter aftaler med bettingfirmaer.

/ritzau/