Landsholdspillerne skal tænke sig godt om og overveje, hvad den igangværende landsholdskonflikt kan betyde for deres fremtidige sponsorindtægter, siger sponsorekspert.

»Spillerne skal passe på med ikke at blive udstillet som grådige i den her sag. Det er fair nok, at man har forskellige syn på aftaleindholdet, men som atlet skal man også tænkte på, at der helst ikke skal komme alt for meget dårlig omtale af sin profil eller personlighed, hvilket i høj grad kan skade muligheden for fremtidige sponsorindtægter.«

Sådan lyder det fra sponsoreksperten Thomas Badura, der er direktør i sponsorfirmaet SponsorPeople Advisory, om den igangværende landsholdskonflikt mellem DBU og landsholdsspillerne.

Ifølge Thomas Badura kan konflikten i værste fald gøre det udfordrende for spillerne at pleje de kommercielle interesser.

Christian Eriksen, Simon Kjær og Kasper Schmeichel er nogle af de danske landshodsspillere, der har den største indtjening om året. Vis mere

»Jeg synes, de skal passe på og overveje sagen grundigt. I værste fald kan konflikten gå ud over deres værdi og måden, potentielle sponsorater kigger på spillerne, siger han og uddyber.

»Hvis der kommer for negativ omtale, eksempelvis gennem medierne, kan det jo til sidst ende med, at sponsorerne ikke nødvendigvis står i kø for at arbejde med dig. Som det ser ud lige nu, og med det kendskab vi har til forløbet, kan jeg ikke se, at konflikten gavner spillerne.«

Thomas Badura mener samtidig, at spillerne er i et dilemma, hvor de skal være varsomme med at lægge for meget i de kommercielle aftaler.

»Det handler om at indgå indholdsmæssige aftaler på de rigtige vilkår. Spillerne får høje lønninger, og den kommercielle indtjening er for de fleste af spillerne en relativ mindre del af deres totale indtjening. Det betyder ikke, at de kommercielle indtjeninger er irrelevante og spillerne skal derfor stadig pleje deres kommercielle muligheder, men alting har en pris.«

Mathias 'Zanka' Jørgensen, Lasse Schöne og Viktor Fischer ankom søndag aften sammen til hotellet i København for at diskutere konfliken. Vis mere

Den største uenighed mellem DBU og spillerne handler om de såkaldte 'kommercielle interesser'.

DBU ønsker en aftale, hvor landsholdsspillerne plejer fodboldunionens kommercielle interesser - eksempelvis sponsoratet med Hummel - så længe de er i landsholdslejren.

Men spillerne ønsker at også pleje deres egne interesser - eksempelvis Christian Eriksens individuelle sponsorat med Nike - under landsholdssamlingerne.

Landsholdskonflikten har nu resulteret i, at et broget hold af mere eller mindre amatør-spillere skal repræsentere de rød-hvide farver i onsdagens landskamp mod Slovakiet.

Landsholdet under sommerens VM i Rusland. Vis mere

Spørger man Thomas Badura, behøvede konflikten ikke nødvendigvis at være, hvor den er i dag.

»Hvis spillerne havde sat sig med DBU, eventuelt uden Spillerforeningen, hvis det overhovedet er realistisk, så havde man siddet helt fredeligt og i god takt og tone sige: 'Jeg har en personlig, kommerciel sponsor, som jeg skal have tilpasset, så det også stemmer overens med landsholdet. Hvordan løser vi det?'. Havde de gjort det, ville det undre mig meget, hvis de ikke kunne finde til en enighed i mellem sig.«

Thomas Badura tror, konflikten har nået et klimaks.

»Lige nu har jeg svært ved at se, at man kan tage skridtet videre og gøre det meget værre, end det er. Derfor ville det også klæde begge parter at få forhandlet en aftale på plads, som alle er tilfredse med.«

Se også