En slumrende fodboldby er blevet vækket fra en årelang tornerosesøvn.

I en tid, hvor Superligaens tilskuersnit snapper efter vejret, har OB knækket kurven. Fynboerne har i 2019 således registreret en tilskuerstigning på hele 73 procent i forhold til kalenderåret 2018. Fra et snit på 4.789 i 2018 - til 8.282 tilskuere i snit på lægterne i 2019.

En stigning, der selvfølgelig også ser voldsom ud, fordi OB har været helt nede og skrabe bunden.

»Vi kom fra et historisk lavt udgangspunkt. Vi må bare indrømme, at der har været tilskuerkrise i OB,« fortæller Jack Jørgensen, kommerciel chef i Odense Boldklub.

Foto: Mads Claus Rasmussen
Vis mere

»Vi var simpelthen strøget ud af fynboernes top 5 over ting, de ville foretage sig i deres fritid.«

Jack Jørgensen forklarer den nuværende succes med, at OB har vasket tavlen ren og er startet forfra. Og i første omgang skulle de nærmeste - odenseanerne - erobres.

Og det er sket med hjælp fra flere konkrete tiltag - som eksempelvis en forbedret stadionoplevelse med en fanzone, hvor der er fest før og efter kampene. Og så er OB gået målrettet efter de 15-25-årige, hvilket - ifølge OB-bossen - har virket og har skabt en foryngelse på tribunerne.

»Så vi er startet forfra. Her handlede det først og fremmest om at blive stærkere indefra. Altså blive stærkere i Odense. OB skulle tage mere ansvar i byen,« fortæller Jack Jørgensen.

Foto: Mads Claus Rasmussen
Vis mere

I starten af 00'erne indgik OB et lukrativt hovedsponsor-samarbejde med Carlsberg. Det gjorde, at det fynske flagskib i fodboldkredse fik kælenavnet 'FCK Light' - og det stempel havde OB svært ved at vaske af.

Men i sommeren 2018 ophørte samarbejdet med Carlsberg. Og i dag pryder det lokale bryggeri, Albani, brystkassen på OB-spillerne.

»Vi var rigtig glade for vores 17 år med Carlsberg. Men det er rigtigt, vi havde fået et stempel på os. Og det havde vi rent resultatsmæssigt svært ved at leve op til de senere år.«

»Det giver noget andet at have et lokalt bryggeri som hovedsponsor. Det er ligesom om, at vi har fået en bedre forventningsafstemning med fynboerne. Vi er på en eller anden måde kommet hjem,« fortæller Jack Jørgensen.

Foto: Mads Claus Rasmussen
Vis mere

Og med vinden i ryggen har OB nu fået smag på mere tilskuersucces.

»Odense er en stor fodboldby. Og vi har set, at det godt kan lade sig gøre, at få odenseanerne til fodbold.«

»Og derfor har vi også sat os en målsætning om, at der på sigt i snit skal være 10.000 tilskuere på tribunen i Odsense,« siger Jack Jørgensen.

I første omgang er det fynske fokus rettet mod den kommende hjemmekamp mod AGF. Her er der allerede run på billetsalget, og der forventes over 10.000 på lægterne til provinsbraget.

»Vi vil i samarbejde med AGF gerne vise, at man også i provinsen kan skabe en stor fodboldfest,« siger OB-bossen.

Kampen mod AGF sparkes i gang fredag den 20. september kl. 19.00.