Sidder du og kollegerne og hygger jer på arbejdspladsen iført fodboldtrøje, så er der en bredside på vej.

Danske Spil og Børnecancerfonden holder for fjerde år i træk 'Fodboldtrøjefredag', hvor danskerne inviteres til trække i alskens fodboldtrøjer og donere til kræftramte børn. Det finder altid sted første fredag i marts.

Nu møder initiativet dog hård kritik - det kaldes således 'det største eksempel på sportswashing i Danmark'.

Ordene bringes hos Altinget og kommer fra Marcus Mossalski, der i 2022 fik Åbenhedsprisen af Transparency International på grund af sin kamp mod ludomani, efter han selv blev hjemsøgt af spilledjævlen som 15-årig.

»Endnu en gang forsøger Danske Spil at vaske sine hænder rene i et projekt, som man vel skal være et ubarmhjertigt monster for ikke at synes om,« siger Marcus Mossalski til mediet.

Danske Spil fortæller, at der ikke er nogen direkte opfordringer til spil i kampagnen, og de erklærer sig glade for at kunne hjælpe med at skabe opmærksomhed om en god sag.

Børnecancerfonden er ligeledes begejstrede for projektet, som sidste år indbragte 1,5 mio. kroner - i år forventes der endnu større opbakning.

Donationerne går ubeskåret Børnecancerfondens arbejde med at støtte kræftramte børn og deres familier.

»Det betyder rigtig meget, at #FodboldtrøjeFredag er blevet en succes, hvor rigtig mange i hele landet har lyst til at deltage og bakke op. Vi kan slet ikke gøre en forskel uden penge udefra. Og i år oplever vi, at endnu flere virksomheder afholder #FodboldtrøjeFredag som en festlig dag med kollegerne, hvor man samtidig støtter børn med kræft,« sagde Marianne Benzon Nielsen, direktør i Børnecancerfonden.