Den danske landsholdsspillers skandaler kan koste sponsoraftale med Nike

Al medieomtale er god omtale siger man i sponsorbranchen. Og så alligevel kun til en vis grænse.

Nicklas Bendtner har siden 2008 scoret knap 10 mio. kr. årligt i den største sponsorkontrakt sportstøjsgiganten Nike har indgået med en dansk atlet. Men de lukrative millioner kan muligvis forsvinde, når kontrakten skal genforhandles i det nye år, og ifølge sporten.dks oplysninger er flere i den danske afdeling af Nike trætte af Bendtners hyppige optræden på forsider for skandaler frem for lækre mål på banen.

Internt forsvares han af sponsorchef Johnnie Nielsen, som imidlertid kan tvinges til at lave en mindre kontrakt med Bendtner næste gang og i stedet satse butikken på det spirende teenageidol, Christian Eriksen.

Nike kan bedst lide fodboldstjerner med en stærk personlighed og kant, men eskapader uden for banen må ikke overskygge fodboldspillet, vurderer ekspert.

- Nike elsker jo Wayne Rooney til trods for hans skandaler, men det er ikke ensbetydende med, at de beholder spillerne for enhver pris. For at blive hos Nike skal man primært være populær hos ungdommen for fodbolden og ikke ballade. Jeg kan ikke udtale mig om den danske fremgangsmåde, men i den internationale del af Nike skal man være superstjerne for at slippe afsted med den slags sager, som Bendtner har rodet sig ud i, siger Mike Milligan fra det britiske sponsorfirma Octagon, der har speciale i at lave gigantiske sponsorkontrakter for engelske sportsstjerner.

Hos den danske afdeling i Nike har man ikke lyst til at kommentere Bendtners seneste episoder med anholdelser, vilde drukture, hærværk og voldsanklager på Hotel Marienlyst.

- Det forholder vi os internt til, og jeg har ingen kommentarer om vores kontrakt med Nicklas Bendtner, siger sponsorchef Johnny Nielsen til sporten.dk.

Nike har imidlertid tidligere på verdensplan vist storhed, som da Tiger Woods sex-skandale eskalerede. Der holdt Nike fast i ham, mens adskillige andre sponsorer flygtede.

- Jeg er ikke i tvivl om, at man hos Nike helst så Bendtner ramme overskrifterne for nogle flotte mål. De går givetvis ind og kigger på de enkelte episoder, og så længe han ikke har kørt et barn ned i spritkørsel, så kan de godt forsvare at beholde ham. Forbrugerne er blevet langt bedre til at adskille atletens handlinger, og så hvem han sponsoreres af. Havde han været sponsoreret af en bilproducent havde det været knap så godt, at han smadrede biler, siger direktør i Sponsorpeople, Thomas Klærke.