Ingen spillere. Ingen rød-hvide farver og en stemning langt fra de jubelscener, der fandt sted ved sommerens EM-slutrunde.

Det er situationen for det danske kvindelandshold, der ikke kommer i aktion mod Sverige fredag. Kampen er definitivt aflyst.

Det vides fortsat ikke, hvad konsekvenserne bliver, men aflysningen er noget, der giver blandede følelser hos Arbejdernes Landsbank, der startede som partner for kvindelandsholdet en måned før sommerens EM-slutrunde, hvor de danske kvinder vandt sølv.

»Helt grundlæggende synes vi jo, det er helt rimeligt, at man tager en arbejdskamp for at få bedre forhold. Det foregår i mange brancher, og vi har stor forståelse for det. Men der hvor vi er havnet nu, er en potentiel katastrofe for dansk kvindefodbold,« siger Peter Froulund, der er branding- og kommunikationsdirektør i Arbejdernes Landsbank.

Han understreger, at de ligesom resten af befolkningen endnu ikke ved, hvad konsekvenserne af den aflyste kamp betyder. I værste fald rent sportsligt kan Danmark blive smidt ud af VM-kvalifikationen og dermed også gå glip af OL i 2020. Noget, der i givet fald vil få store konsekvenser både i forhold til det kommercielle aspekt men også i forhold til interessen for holdet fra både Danmark og omverdenen.

»Uanset hvad (der sker, red.) tænker vi, at man havde en enestående platform, da holdet klarede sig godt til EM. Man havde en velvilje, interesse og gode seertal. Så aflyser man kampen i Sverige og står med en potentiel aflysning af en VM-kvalifikation. Man kunne næsten ikke have forvaltet en succes dårligere, end parterne har gjort. Og det er selvfølgelig noget, der ærgrer os rigtig meget,« siger Peter Froulund, der ikke kan sige, om den aflyste kamp får betydning i forhold til Arbejdernes Landsbanks som sponsor.

Det er endnu for tidligt at sige, og UEFA åbner tidligst en disciplinærsag efter fredag aften, hvor kampen skulle have været spillet.

Dog er Peter Froulund ikke bleg for at kalde situationen for dårlig, og hos Arbejdernes Landsbank frygter man også, at konflikten kommer til at ødelægge det gode og positive billede, der blev tegnet af Kvindelandsholdet i hele Danmark i forbindelse med EM i sommers.

»Det er jo sådan med succeser, og sådan har det også været med herrelandsholdet, at sådan noget altid er flygtigt. Og et landshold der ikke spiller kampe, mister man hurtigt interesse for, så selvføgelig kan det få betydning i forhold til billedet af holdet. Det kommer jo an på, hvor vilde konsekvenserne bliver. Men jeg vil mene, at den popularitetsring, man sidder i er ved at være savet godt og grundigt igennem,« siger Peter Froulund.

Kunne du forestille dig, i havnede i en situation, hvor i trækker jer som sponsorer?

»Nej, det tror jeg ikke. Det er ikke tanken. Vi håber meget på, at der vil være et fundament at bygge videre på, så lige nu kunne jeg ikke forestille mig den situation.«

BT har også været i kontakt med Danske Spil, der er Kvindelandsholdets anden store sponsor. De har på nuværende tidspunkt ikke noget at sige til sagen, udover at de ’selvfølgelig er rigtig kede af situationen’.