Velkommen til en ny hovedpine, Fremad Amager.

Den danske traditionsklub Fremad Amager blev på målstregen reddet fra en konkurs, da ejerkredsen bag det danske energiselskab Velkommen i den forgangne uge købte 1. divisionsklubben, der var uhyre hårdt presset på økonomien.

Men den trængte amagerkanske klub skal måske ikke glæde sig for tidligt. For de nye ejere ankommer med et yderst plettet cv.

Energiselskabet er tidligere meldt til politiet for bedrageri af konkurrenterne Ewii, mens Forbrugerombudsmanden to gange tidligere har meldt Velkommen til politiet efter gentagne klager.

Ewii har blandt andet anklaget Velkommen for at ringe til Ewiis kunder og fejlagtigt fortælle dem, at Ewii er gået konkurs, i et forsøg på at snuppe kunderne.

Foto: Mads Claus Rasmussen
Vis mere

Og selv om antallet af forbrugerklager ikke længere når op på en eller flere om dagen, som det var tilfældet, da det var værst, fortæller Forbrugerombudsmanden til B.T., at en fjerde politianmeldelse er på vej, mens de tidligere sager ikke er afsluttet.

»Vi følger dem tæt, og vi tager alle klagerne meget alvorligt, fordi Velkommen flere gange er blevet politianmeldt. Det er groft, når der er tale om en gentagelsessituation, så derfor behandler vi også en verserende sag – og den sag ender formentlig med en ny politianmeldelse,« siger Anja Harild Friis, der er fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden.

»Selvom vi ikke modtager lige så mange klager, som vi har gjort tidligere, så ser det på ingen måde godt ud.«

I 2020 afslørede DRs forbrugerprogram 'Kontant', hvordan selskabets telemarketingansatte bevidst og kynisk løj for kunderne for at få dem til at skifte elselskab.

Daværende direktør i Velkommen AS Thomas Søgaard Andersen udtalte i den forbindelse:

»Vi anerkender kritikken og lægger os fladt ned. Vi har ikke haft helt styr på vores procedurer og er i tæt dialog med Forbrugerombudsmanden, og vi har indskærpet over for vores leverandører, at det her ikke er den måde, vi ønsker at drive forretning på.«

Men her to år senere er der øjensynligt fortsat utilfredshed hos forbrugerne. Det afslører et hurtigt kig på anmeldelser på Google og Trustpilot.

»De opretter en som kunde, selvom man siger nej til det. Man ringer til dem, men de vil bare ikke opsige en. De blokerer bare en, så man ikke kan ringe til dem igen,« skriver en bruger for en måned siden.

»Har i dag modtaget en regning på 1.901,64 kroner og har aldrig tilmeldt mig Velkommen, får strøm fra et andet elselskab,« skriver en anden.

B.T. har været i kontakt med Lars Hougaard Hein, der er salgsdirektør i Velkommen og nu medejer af Fremad Amager. Han forstår ikke meget af, at politianmeldelse nummer fire ventes på vej.

»Vi har ingen forventning haft om, at der skulle være en ny politianmeldelse på vej. Min opfattelse er, at vi nu kører alt efter bogen. Vi kan desværre ikke løbe fra vores fortid, men vi har arbejdet sindssygt meget med det over de sidste mange år og har nogle helt stramme procedurer for hele tiden at sikre, at vi gør tingene korrekt,« siger han.

Trods direktørens optimisme fortsætter klagerne altså med at vælte ind hos Forbrugerombudsmanden og på internettet.

»Jeg medgiver, at 20 klager siden årsskiftet er meget, og jeg er da ked af, hvis Forbrugerombudsmanden sidder med en opfattelse af, at der er noget helt galt. Det gør da også, at vi skal se indad.«

»Men jeg vil også gerne se, om der er noget i de klager. Først og fremmest fordi vi oplever, at nogle personer klager uberettiget, og det viser sig, at der ikke er noget i klagerne,« siger han og tilføjer, at Velkommen A/S ikke nødvendigvis hører om klagerne hos Forbrugerombudsmanden.

Foto: Mads Claus Rasmussen
Vis mere

Cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk Martin Salamon holder også et vågent øje med Velkommen. Han mistænker klubkøbet for at være et forsøg på at 'sminke' selskabets dårlige ry.

»Ja, det er vel blandt andet et forsøg på at få positiv omtale ved at være ejer af en fin, gammel traditionsklub. Det er der mange andre, der har forsøgt sig med.«

Set med forbrugerbriller ryster cheføkonomen på hovedet over, at Velkommen bruger penge på en fodboldklub.

»Spørger man mig, så synes jeg, at de har en opgave i forhold til at skulle bruge deres penge på at behandle deres kunder bedre og undgå at komme i Forbrugerombudsmandens søgelys. Der har de masser at gøre,« lyder det fra Martin Salamon.

Velkommen-direktøren afviser al snak om, at Fremad Amager-projektet er en del af at sminke Velkommens efterhånden noget blakkede renommé.

»Vi har ligget på Amager i mange år, og det projekt har intet at gøre med at sminke sig. Klubben har også været klar over vores fortid, så det handler om at støtte op om noget lokalt. Vi har været i klubben i to år som sponsor og har et godt forhold til direktør Allan Ravn. Sponsorerne har også taget kærligt imod, at vi vil bidrage,« siger han.

Fremad Amager har været gennem flere uheldige ejerskift de seneste år. Før Velkommen overtog ejerskabet, var det amerikanerne Josh Wallace og Richard Finger, som ejede klubben, og det viste sig efter overtagelsen, at begge var bedrageridømt i USA – og i februar kom det så frem, at amerikanerne ikke kunne leve op til forpligtelserne i klubben, hvorfor konkursen truede på Amager.

Allan Ravn, CEO i Fremad Amager Elite
Allan Ravn, CEO i Fremad Amager Elite Foto: Christian Liliendahl
Vis mere

Nu er en ny kontroversiel ejer på plads som redningsmand på Amager, men Velkommens ry bekymrer ikke Allan Ravn, der er administrerende direktør i Fremad Amager.

»Vi er bekendte med, at de har haft nogle sager, og det var en del af overvejelsen omkring at sige ja til Velkommen, som bød sig til med et spændende projekt.«

»Jeg kan ikke se, at der er grund til, at fansene skulle være nervøse. Det må folk selv vurdere. Jeg kan ikke se, at der skulle være noget udvidet odiøst i det,« siger Allan Ravn til B.T. og slår fast, at klubben har været grundig nok i processen med at finde en ny ejer.

»Vi har forholdt os til det, vi kender til og har fået at vide, og vi har det fint.«

Fremad Amager ligger med ni runder tilbage af sæsonen til nedrykning fra 1. division.