Får OBs Lars Høgh-hyldest en bitter eftersmag?

Når OB-spillerne søndag 27. februar render på banen til årets første Superliga-hjemmekamp, bliver det iklædt en såkaldt legendetrøje, der sender et fingerkys til klubbens absolut største legende, Lars Høgh, der gik bort 8. december sidste år.

Trøjen kan også købes af klubbens fans, og OB har bebudet, at 100 kroner af overskuddet for hver trøje bliver sendt videre til kræftforskning.

Umiddelbart en sympatisk tanke. Men projektet bliver nu alligevel mødt med noget skepsis.

Blandt andet fra OB-fan, fodbolddebattør og indehaver OB-fansitet 817.dk ('817', fordi Lars Høgh nåede 817 kampe for OB) Asser Nielsen.

Han hæfter sig ved, at legendetrøjen koster hele 599 kroner, og undrer sig dermed over, at der kun sendes 100 kroner videre til kræftforskningen.

»Det, jeg reagerede på, var, at OB i P4 selv var ude at sige, at der også var noget forretning i det for dem.«

»Jeg synes, at det er et godt initiativ, men der er flere faktorer, der gør, at jeg bliver skeptisk. Blandt andet fordi OB og Lars Høgh havde en uforløst relation til sidst. Han ville eksempelvis hellere medvirke i ting for Brøndby end for OB. Og skal man lave forretning på klubbens absolut største legende, som havde en uforløst relation til klubben til sidst i hans liv?«

»Og så undrer jeg mig over, at OB donerer en DEL af overskuddet til en organisation, der donerer hele deres overskud.«

»Der er en avance, der er større end de 100 kroner, som OB sender videre. Og det synes jeg ikke helt er i Lars Høghs ånd. Han turnerede med, at 'jo mere du giver, jo rigere bliver du'. Det harmonerer ikke helt med det her.«

OB-tilhængeren opfordrer OB-ledelsen til at tænke sig om en ekstra gang.

»Det er et godt initiativ, og jeg ved, at der sidder mange gode folk i OB, så jeg har stadig et håb om, at de kan nå at ændre den her beslutning.«

B.T. har bedt OBs kommunikationschef, Rasmus Nejstgaard, om at forholde sig til kritikken.

Hvorfor skal OB tjene penge på denne legendetrøje?

»Formålet med denne legendetrøje er at hylde Lars. Det er en trøje, der har været lang tid undervejs med ideudvikling, planlægning og produktion. Vi havde ønsket, at Lars kunne have været til stede ved hyldesten, men det kan han desværre ikke, da han blev taget fra os alt for tidligt. For at støtte op om kampen mod kræft i budspytkirtlen har vi selv taget et aktivt valg om at donere 100 kroner pr. solgt trøje.«

»Der er jo før blevet lanceret legendetrøjer, men det her er mig bekendt første gang, at en del af beløbet går til et velgørende formål. Det er ikke, fordi vi har ændret prisen på, hvad en OB-fodboldtrøje koster – forskellen er kun, at en god del går til et godt formål.«

Men I tjener vel på trøjen, hvorfor ikke donere hele overskuddet til kræftforskningen?

»Det er en trøje, der hylder Lars, og der er nok lige så mange holdninger til, hvor stort et beløb der skulle doneres, som der er forskellige muligheder. Vi har valgt 100 kroner, da det netop er et meget synligt beløb, man nemt kan forholde sig til, som går direkte til et velgørende formål frem for et udefinerbart beløb i hele overskuddet.«

Hvordan har I det med, at I nu møder denne kritik?

»Det synes jeg da er rigtig ærgerligt. Vi har ikke lavet det her tiltag af ond mening. Vi har selv valgt at donere 100 kroner pr. trøje. Hovedformålet med denne hyldesttrøje er at hylde Lars, og jeg håber virkelig, at det er det, folk vil fokusere på.«

Efter Lars Høghs død er der nok mange OB-fans, der gerne vil betale 600 kroner for denne trøje. Nogen vil hårdt sagt påstå, at I kommer til at profitere på, at Lars Høgh er død. Hvad tænker I om det?

»Det er en hård tanke, synes jeg. Lars Høgh har betydet alverden for hele fodbolddanmark og også for rigtig mange mennesker, der ikke går op i fodbold. Og vi har villet gøre rigtig meget for at mindes ham og hylde ham. Og det er det, der har været vores tanke,« lyder det Rasmus Nejstgaard.