De har haft særdeles travlt hos de norske elektronikgiganter.

»Vi kan ikke huske at have set så dramatisk et opsving i salget på så kort tid,« siger Ardian Gashi, salgschef hos Elkjøp, som Elgiganten hedder i Norge.

Og over for Dagbladet kalder man hos konkurrenten Power videre salget for »massivt«.

Det handler om tv-apparater – i overvejende grad med rigtigt mange tommer.

For hos Elkjøp og Power kan man i dén grad allerede mærke, at det norske fodboldlandshold for en uge siden kvalificerede sig til VM, der spilles til sommer.

For første gang siden 1998.

Titusindvis af nordmænd hyldede det norske fodboldlandshold på rådhuset i Oslo, at VM-billetten blev sikret. 
Titusindvis af nordmænd hyldede det norske fodboldlandshold på rådhuset i Oslo, at VM-billetten blev sikret.  Foto: Heiko Junge/NTB/Ritzau Scanpix

I den forgangne uge har man hos Elkjøp derfor solgt 60 procent flere fjernsyn end i samme periode sidste år.

»Vi er vant til at se en positiv effekt på tv-salget op mod store arrangementer og mesterskab, men det er over tid,« siger Ardian Gashi fra Elkjøp:

»Det vi oplever nu er ekstraordinært.«

Allerede mandag – dagen efter at den norske VM-billet endegyldigt kom i hus – måtte medarbejdere i mange butikker begynde dagen med at pakke »hundredvis af click and collect-bestillinger«.

Både hos Power og Elkjøp lyder det videre, at mange nordmænd køber store tv-apparater på mere end 100 tommer.

Norge vandt alle kampe i VM-kvalifikationsgruppen og sluttede på en suveræn førsteplads foran Italien.