De har haft særdeles travlt hos de norske elektronikgiganter.
»Vi kan ikke huske at have set så dramatisk et opsving i salget på så kort tid,« siger Ardian Gashi, salgschef hos Elkjøp, som Elgiganten hedder i Norge.
Og over for Dagbladet kalder man hos konkurrenten Power videre salget for »massivt«.
Det handler om tv-apparater – i overvejende grad med rigtigt mange tommer.
For hos Elkjøp og Power kan man i dén grad allerede mærke, at det norske fodboldlandshold for en uge siden kvalificerede sig til VM, der spilles til sommer.
For første gang siden 1998.

I den forgangne uge har man hos Elkjøp derfor solgt 60 procent flere fjernsyn end i samme periode sidste år.
»Vi er vant til at se en positiv effekt på tv-salget op mod store arrangementer og mesterskab, men det er over tid,« siger Ardian Gashi fra Elkjøp:
»Det vi oplever nu er ekstraordinært.«
Allerede mandag – dagen efter at den norske VM-billet endegyldigt kom i hus – måtte medarbejdere i mange butikker begynde dagen med at pakke »hundredvis af click and collect-bestillinger«.
Både hos Power og Elkjøp lyder det videre, at mange nordmænd køber store tv-apparater på mere end 100 tommer.
Norge vandt alle kampe i VM-kvalifikationsgruppen og sluttede på en suveræn førsteplads foran Italien.

