Der er oprettet et nyt Superliga-selskab, som der ikke kan tales meget om.
8. august blev SSA 2023 A/S oprettet, og ejerne bag er Superligaen og DMC Production ApS.
Oplysningerne er sparsomme, men det kunne ifølge Finans tyde på, at Superligaen fremover selv skal producere tv-signalet til kampene, som man kender det fra andre ligaer. Det fortalte Ekstra Bladet om i april, og beskrivelsen af det nye selskab lægger yderligere brænde på det bål.
»Selskabets formål er at producere, kommercialisere, distribuere og sælge sportsunderholdning, sportsdata og medielicenser og anden i forbindelse hermed stående virksomhed.«
Hvis Superligaen selv vil producere kampene, så vil tv-selskaberne, der køber rettighederne, sandsynligvis miste noget redaktionel frihed. Eksempelvis kan det være slut med at se kritiske budskaber og pyroteknik på tv.
Divisionsforeningens direktør, der selv sidder i bestyrelsen i det nye selskab, havde ingen kommentarer til oprettelsen eller formålet med det, da B.T. fangede ham på telefonen.
I spidsen står Anders Antonsen, der er landechef i Danmark for DMC Production, og Esben Halding, der chef for forretningsudvikling i Divisionsforeningen. B.T. forsøger nu at få en kommentar fra Antonsen.
I selskabets bestyrelse sidder andre prominente navne som Brøndby-direktør Ole Palmå og Thomas Christensen, der er formand for Divisionsforeningen og næstformand i DBU.
Superliga-rettighederne fra sommeren 2024 er endnu ikke faldet på plads.