»Fodbolden har solgt sin sjæl til TV.« Sådan lød det arrigt fra Esbjergs træner, Lars 'Lungi' Sørensen efter nederlaget til AGF tirsdag.

Resultatet sender Esbjerg ud i en altafgørende nedrykningsdyst mod AC Horsens, hvor første kamp spilles lørdag - blot fire dage efter nederlaget i Aarhus. Men nu langer formand for Divisionsforeningen, som har planlagt turneringen, Claus Thomsen tilbage mod Lars Lungi.

»Klubberne har selv valgt de tidspunkter, der bliver spillet på. Det er ikke tv’s skyld. Tv er nok den største enkeltpart i Danmark til at fremme Superligaen. Det er et ønske fra klubberne selv at spille på forskellige tidspunkter. Lars Lungi (Esbjergs træner) har ikke ret i sin kritik, når han siger, at fodbolden har solgt sin sjæl til tv. Han taler mod bedre vidende, fordi den her planlægning har været på plads i lang tid. En ting, der burde interesse ham, er hvordan turneringen er planlagt,« siger Claus Thomsen til BT debat.

Men Lars Lungi er ikke den eneste, der er utilfreds med Divisionsforeningen og struktureringen af Superligaen. Med ændringen af Superliga-strukturen håbede Divisionsforeningen på, at flere tilskuere vil strømme til lægterne. Det er dog ikke sket. Faktisk er det indtil videre det dårligste tilskueregennemsnit nogensinde i Superligaens historie.

Helt i bunden finder man Esbjerg, der ifølge danskfodbold.com er gået tilbage med 26,8 procent i forhold til sæsonen 2015/2016. Formand for Esbjergs fangruppe Blue Knights, Steffen Kristensen, skyder skylden på planlægningen af strukturen.

»Jeg har ellers været positiv over for den nye struktur med playoff, men vi må indrømme, der er kommet for mange kampe uden reel betydning. Men den største grund til tilskuerfaldet er de nye kamptidspunkter. F.eks. spillede vi tirsdag en kamp i Aarhus kl. 18, og det synes vi virkelig ikke er optimalt. Vi har også haft en kamp mandag aften i Nordsjælland. Og det er jo helt hul i hovedet. Det koster virkelig tilskuere. Jeg kunne godt tænke mig, at vi fik flere lørdags og søndagskampe. Men jeg ved også godt, at det er tv, der bestemmer, ifølge den aftale, klubberne har besluttet. Så det er en svær kamp for os,« siger Steffen Kristensen i BT debat.

Tilskuernedgangen er samlet set faldet med 16 procent, hvis man kigger på alle klubber. Eneste klub, der ikke er faldet er Brøndby, der har oplevet en stigning på 1,1 procent i forhold til seneste år. Steffen Kristensen savner, at fans bliver inddraget mere, når der tales strukturering, og at det ikke kun er klubberne og tv-selskaberne, der har noget at skulle have sagt.

»Jeg håber, at vi kan få en større dialog med tv-selskaberne og Divisionsforeningen. Nu har jeg været til møder under DFF (Danske fodbold fanklubber), og det er noget, alle klubber klager over. Jeg synes, at de skal lytte lidt mere til os fans. Vi bliver ikke hørt nok om, hvad vi egentlig ønsker. Hvis man endelig skal have fredags- og mandagskampe, kunne man så ikke lave det mellem to hold, der lå geografisk tæt på hinanden? Tv-selskaberne er vel heller ikke interesseret i, at der ikke er folk på stadion,« siger Steffen Kristensen.

Formand for divisionsforeningen, Claus Thomsen, er dog knap så kritisk, når det kommer til tilskuerfaldet. De blødende tal finder han meget naturligt.

»I forhold til tilskuerfaldet, så er det svært at forholde sig helt til tallene, når alle kampene ikke er spillet endnu. Der var over 10.000 i Aarhus og 9.000 i Randers, så jeg synes ikke, det er rigtigt, at der ikke er tilskuere nok til de betydende kampe. Og jeg tror, at folk skal vænne sig til strukturen. Historisk set er der også tilskuerfald på mellem 13 og 20 procent efter slutrunder,« siger Claus Thomsen og køber ikke præmissen om, at det er dårligere med mandagskampe i forhold til weekend.

»Der er generelt ikke færre tilskuere om mandagen ift. weekenden. Og man får ikke alle kampe om mandagen. Igen, så er det klubberne, der vælger tidspunkterne. Vi forsøger hele tiden at tage hensyn til tilskuerne. Det er muligt, at vi kan lytte mere, men det er et enormt puslespil, der skal gå op. Det ligger os meget på sinde at skabe den bedste fanoplevelse,« siger Claus Thomsen.

Mens den danske Superliga bløder vælter det ind med fans til de svenske kampe i Allsvenskan.

32.129 var på plads i kampen mellem IFK Göteborg og Malmö FF og 26.812 mellem AIK og BK Häcken for bare at tage nogle af den seneste rundes kampe.

Claus Thomsen oplyser, at de selvfølgelig taler med den svenske ditto, men at der ikke er noget nemt tryllefiks.

»Hvis der bare var en konkret ting, så havde vi selvfølgelig gjort det. Men det her er en kultur, der skal oparbejdes,« siger han.