Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

MCH Arena står foran den største tilbygning siden stadionets opførelse i 2004, og der bliver brugt knap 100 millioner kroner på opgraderingen.

FC Midtjylland har nemlig en ambition om at være et top 50-hold i Europa og øge deres potentielle omsætning til 100 millioner. Derfor skal de 125 millioner, som Heartland har investeret, ud at arbejde.

Klubben har udsolgt på de såkaldte hospitality-pakker, hvor man ikke bare kommer for at være fodboldtilskuer, men også for at spise, netværke og laver andre aktiviteter.

»Vi har fundet en løsning, hvor vi kan øge med 720 ekstra VIP-pladser, og der tog vi første spadestik i går,« siger kommerciel direktør Jacob Jørgensen til B.T.

Direktøren ser frem til at kunne øge omsætningen markant.
Direktøren ser frem til at kunne øge omsætningen markant. Foto: Henning Bagger
Vis mere

Nu kommer der en udvidelse til knap 100 mio., men kapaciteten bliver ikke voldsomt forøget (fra 11.432 til 12.152). Hvorfor gjorde I ikke også det?

»De 720 ekstra VIP-pladser kan generere omkring 20 millioner om året, og det er klart, at der skal bygges mange ekstra tilskuerpladser – som også skal være besat – hvis det skal generere 20 millioner.«

»Og det er rigtig dyrt at bygge, så det var vigtigt for os at sørge for nogle pladser, der kunne generere økonomi. Vi har 120 procent belægning på VIP-pladser, så vi er i underskud der.«

Der kommer en ny lounge og 11 skyboxe, som skulle være 'state of the art', som Jørgensen formulerer det. Byggeriet vil stå på til december 2023, men ifølge direktøren kommer det nærmest ikke til at influere på stadionoplevelserne for tilskuerne i den knap halvanden-årige periode.

Illustrationen kunne godt have brugt lidt flere tilskuere, medgiver Jørgensen.
Illustrationen kunne godt have brugt lidt flere tilskuere, medgiver Jørgensen.
Vis mere

På de sociale medier har mange fået et godt grin ud af illustrationerne fra arkitektfirmaet Sweco, for her virker der til at være fyldt på de to korte tribuner – mens der til gengæld ser ud til at være meget sporadisk fremmøde på den nye tribune.

Den kommercielle direktør griner, mens han får spørgsmålet omkring det. Og svarer så alligevel med seriøs tone.

»Vi har haft den højeste belægningsprocent i 17 år og den højeste i den danske Superliga. Skulle der være et stadion, hvor der skulle tegnes mange mennesker på, så er det vores.«

»Men det er en illustration, og det handlede mere om, hvordan selve tribunen kommer til at se ud. Det var det væsentlige for os. Men det kunne da have været fint, hvis de havde sat lidt flere mennesker på tribunen, hvilket der normalt er.«

FCM planlægger også at lave en kæmpe fanzone, hvor de dog først i efteråret kan løfte sløret for de endelige planer.

»Den bliver mega fed og uden tvivl Danmarks største overdækkede fanzone.«

Superligaen begynder midt i juli, men spillerne var allerede tilbage i sidste uge for at forberede sig på den nye sæson.