Prominente navne som Christian Stadil og Helle Thorning-Schmidt mødtes i går i den nye kommission, som skal være med til at fremme interessen for kvindefodbold i Danmark.

Flere piger og kvinder skal trække i fodboldstøvlerne i Danmark.

Nogenlunde med dét som dagsorden mødtes Dansk Boldspil-Unions kvindekommission i går til de første indledende diskussioner om at gøre spillet med læderkuglen mere appellerende til det kvindelige køn.

Kommissionen blev nedsat i august 2016 og består af mange prominente navne. Formand i kommissionen er Helle Thorning-Schmidt, der er nuværende CEO – administrerende direktør – i organisationen ’Save The Children’.

Selvom den tidligere statsminister for Socialdemokraterne aldrig selv har spillet fodbold, nyder hun en stor forkærlighed for spillet, som begge hendes døtre har dyrket, og derfor er hun stærkt motiveret i projektet.

»Der skal satses både på bredden og eliten for at sikre, at vi får flere piger i fodbold,« siger Helle Thorning-Schmidt og fortsætter:

Pigernes Stemme

»Vi har taget fat på at diskutere barriererne på banen, når de mindste piger begynder til fodbold, men også hvad der sker, når de falder fra ved de 14-15 år. Det gælder også barriererne for at skabe en holdbar elite og resultater på øverste niveau. Så er der alle barriererne uden for banen, som at vi skal have flere kvindelige ledere, dommere og ikke mindst mere dækning i medierne. Det er alle de barrierer, som vi forsøger at nedbryde.«

Dansk Boldspil-Union har tidligere lavet en undersøgelse om kvindefodbold. ’Pigernes stemme’, som undersøgelsen hedder, konkluderer ifølge Helle Thorning-Schmidt, at pigerne og kvinderne ikke føler, at de bliver behandlet på samme måde som mændene. Forholdene til træning, for eksempel, skal være bedre i form af bedre bolde og baner.

Flere penge i kassen

Christian Stadil, ejer af Hummel og næstformand i kvindekommissionen, mener ikke, at det er nok at sige, at kvinder skal have bedre træneruddannelser og bedre træningsforhold. Der skal først og fremmest flere penge i kassen, og den udfordring kan løses ved at tænke mere kommercielt, mener den erfarne erhvervsmand.

»I dag kan du ikke engang få en plakat med en kvindelig fodboldspiller, som de unge piger kan hænge op på deres værelser, men vi har altså nogle fede typer. Vi skal gøre dem ’cool’,« siger Christian Stadil.

Stadil ser et stort uudnyttet potentiale i kvindelandsholdet, som Hummel for første gang nogensinde har lavet speciallavede trøjer til.

»Vi skal have kvindernes power frem. Kvindelandsholdet har stået lidt i skyggen af mændene. Man har været lige som det mandlige landshold, men dér synes jeg, at vi skal gøre noget helt andet,« siger Christian Stadil.

Når damedoublen i badminton eller Caroline Wozniacki svinger ketsjeren, er der en stor interesse for kvinderne, og det samme er tilfældet, hvis håndboldlandsholdt spiller kamp. Helt samme ’hype’ har der indtil nu ikke været om fodboldlandsholdet, men kommissionens kommende arbejde er forhåbentlig med til at sikre, at tingene ændrer sig.

Helle Thorning-Schmidt understreger, at kommissionen langt fra er færdig med at diskutere, men hun har en stor tro på, at det kan lade sig gøre at løfte interessen for kvindefodbold.

Det danske kvindelandshold har kvalificeret sig til sommerens EM-slutrunde, som bliver transmitteret på Danmarks Radio, og den tidligere statsminister håber, at resultaterne på banen kan være med til at øge interessen for landsholdet, der i hvert fald imponerer hende.

»Vi har nogle seje kvinder, der virkelig kæmper for sagen,« siger hun.

Nu gælder det så om at overbevise andre om, at kvindefodbold altså er ’cool’.