Ud over Høje-Taastrup, der skal huse det nationale træningscenter, har Dansk Boldspil-Union (DBU) nu fået fire regionale fodboldcentre på plads.

Aalborg var allerede i hus, og nu har unionen også lavet aftaler med Vejen Kommune, Silkeborg Kommune og Guldborgsund Kommune om etableringen af fodboldcentre som en del af satsningen "Hele Danmarks Klubhus".

Det skriver DBU på sin hjemmeside onsdag eftermiddag.

- Det viser, at der er stor opbakning til visionen om at skabe stærkere fællesskaber for børn og unge gennem fodbolden. Centrene skal være åbne og inspirerende samlingspunkter for hele lokalsamfundet og styrke trivslen og fællesskabet blandt børn og unge.

- De er et vigtigt skridt på vejen mod vores ambition om at gøre Danmark til verdens bedste land at være barn i, siger DBU-formand Jesper Møller.

De regionale fodboldcentre skal fungere som samlingspunkter for klubber, skoler, institutioner og lokalsamfund. Her skal børn, unge, frivillige, trænere og ledere mødes om aktiviteter, læring og udvikling med fodbolden som omdrejningspunkt, påpeger DBU.

Ifølge unionen er det ambitionen, at der i løbet af 2026 også underskrives aftaler om etablering af fodboldcentre i Odense, Rønne, København og Holstebro.

1,4 milliarder kroner er rejst i forbindelse med "Hele Danmarks Klubhus", der består af de regionale træningscentre, DBU Campus i Høje-Taastrup og udviklingsprogrammet "Fremtidens Fodboldklubber".

AP Møllerske Støttefond, Lego Fonden, Lars Larsen Group og AP Ejendomme har bevilget donationer, mens Scandic Hotels og Høje-Taastrup Kommune er samarbejdspartnere.

/ritzau/