Selv om suspenderingen af Superligaen har ramt Brøndbys indtjening, ændrer klubben ikke på målsætningerne.

De danske Superliga-klubber har taget hårde økonomiske tæsk som følge af coronapandemien, som i mere end to måneder krævede al fodbold suspenderet.

Det fjernede entréindtægter, en stor del af merchandisesalget og tv-pengene blev tilbageholdt. Med andre ord størstedelen af indtjeningsgrundlaget for klubberne.

For Brøndby, der er blandt de klubber, som får flest tv-penge, har flest fans og sælger mest merchandise, var tabene store.

Alligevel har klubben ikke planer om at ændre i de økonomiske målsætninger, som aktuelt er suspenderet på grund af uvisheden forbundet til coronapandemien.

Det siger bestyrelsesformanden, Jan Bech Andersen, til klubbens hjemmeside.

»Forretningsmæssigt leverede vi et solidt første kvartal, hvor der er blevet leveret på alle fronter,« siger formanden.

»På trods af den usikkerhed, der naturligt følger i kølvandet på covid-19, går vi fortsat efter at nå vores økonomiske og sportslige mål, vi har sat os.«

Inden klubben suspenderede de regnskabsmæssige målsætninger, lød forventningen på et minus i størrelsesordenen 20-30 millioner kroner.

Formanden medgiver, at der stadig er mange ubekendte i det samlede regnestykke. Det er endnu usikkert, hvor der igen må komme fans på stadion, og man kender ikke det samlede omfang af regeringens hjælpepakker endnu.

Især et par fan-initiativer under coronakrisen har været en stor hjælp.

»Vi oplever alle de fantastiske fan-initiativer, som er opstået under coronakrisen, såsom 'Aldrig alene'-trøjen og billetvouchers. Alt sammen noget, der går ind og bidrager til vores forretning,« siger han.

'Aldrig alene'-trøjen, som blev lavet for at støtte klubben i krisetiden, blev solgt i mere end 34.000 eksemplarer. Det giver en omsætning på omkring 12-13 millioner kroner ifølge fanhjemmesiden 3point.dk.

Den slags økonomiske bidrag fra fansene har været en kæmpe hjælp.

»Samlet set betyder det, i forhold til nogle af de økonomiske scenarier vi stod og kiggede ind i under de første uger af krisen, at vores likviditet er blevet styrket i de seneste uger med en stram styring af virksomheden suppleret med den uvurderlige støtte fra vores fans og sponsorer,« lyder det fra Jan Bech Andersen.

/ritzau/