'Føj, hvor er vi blevet woke.'

Sådan lyder en blandt mange reaktioner i superligaklubben Brøndby IF's kommentarspor på de sociale medier, efter klubben tirsdag præsenterede deres nye opvarmningstrøje i samarbejde med Hummel.

Se trøjen nederst i artiklen.

For på både Twitter og Instagram har trøjen fået fans til at rase med homofobiske kommentarer.

'Har satme ondt af vores spillere som bliver 'tvunget' til at bære det lort. Føj for satan.'

'Vammelt, politik ud af fodbold,' skriver en. 

'Det her hører kun til i kattebakken,' lyder det fra en anden

'Stop nu med at blande politik og sport sammen! Desuden er den trøje forfærdelig grim. Vi er gule og blå og ikke regnbuefarvet. Det ligner jo et gammeldags DR TV’s teknisk uheld…' lyder det fra en fjerde og sådan fortsætter det ellers.

Trøjen har til hensigt 'at vække opmærksomhed og fungere som en inspirationskilde til positiv forandring,' skriver Brøndby på klubbens hjemmeside.

Superliga-klubben har selv været inde i kommentarsporet for at slå ned på de grove reaktioner, mens også andre fans kalder kommentarsporet et bevis på trøjens nødvendighed.

'Synes ikke den er for køn, men jeg er ret sikker på, de homofobiske sinker i kommentarsporet får mig til at købe en.'

Til B.T. fortæller kommunikationschef hos Brøndby IF, Christian Schultz, at klubben altid oplever stor interesse ved lancering af trøjer.

»Vi kommer aldrig til at acceptere hadbeskeder, for i Brøndby IF er der plads til alle. Langt, langt størstedelen af beskeder og kommentarer vi har modtaget har været positive og opbakkende om budskabet, og det understreges også af, at trøjen allerede er blevet udsolgt,« siger Christian Schultz.

Det er dog ikke kun hos den danske superligaklub, at de negative reaktioner er væltet ind.

Både Everton, der har lanceret samme trøje, og Hummel, der står bag trøjen, har fået negative kommentarer med på vejen efter tirsdagens lancering.

Hummel mener, at kommentarerne blåstempler tanken bag trøjen. 

»De negative kommentarer på sociale medier viser blot, at der stadig er et problem derude, og det er netop det, som vi ønsker at sætte fokus på med denne trøje. Heldigvis er der også mange, der støtter op, og hos flere af vores klubber blev trøjen sågar udsolgt på under 24 timer,« siger Allan Vad Nielsen, administrerende direktør i Hummel til B.T. og fortsætter:

»Det viser, at vi er på rette vej - men vi er ikke i mål endnu. Derfor vil vi også blive ved med at sætte fokus på problemstillingen, da vi mener, at der skal være plads til alle i sporten. Det er en vigtig del af vores værdigrundlag, og det ønsker vi ikke at gå på kompromis med.«