Fodboldsporten er i 2014 steget til uanede økonomiske højder, men det lader til, at det slet ikke er slut endnu. Den nye TV-aftale i Premier League har en værdi af 50 millarder kroner.

Aftalen om TV-rettigheder bliver en pengemaskine for samtlige Premier League-klubber, da de 50 milliarder kroner fordeles mere ligeligt end det eksempelvis er tilfældet i Spanien. Således kan Cardiff eller Fulham, der efter al sandsynlighed ender sidst i årets PL, trøste sig med omkring 573 mio. kr. fra TV-aftalen. Til sammenligning er det mere end sidste års mestre fra Manchester United modtog, hvilket altså vidner om den inflation der er i TV-pengene.

I den anden ende af tabellen kan enten Manchester City, Liverpool eller Chelsea på søndag, når Premier League afsluttes, som mestre se frem til en check på 865 mio. kr., hvilket er små 319 mio. kr. mere end United sidste år kunne indkassere.

Hver placering opad i tabellen betyder en indtjeningsstigning på små 11 mio. kr., og derfor er der god grund til, at klubberne kæmper til sidste spilledag. Eksempelvis kan Sunderland med to sejre rykke fra 17. til 12.-pladsen, hvilket altså ville give dem 55 mio. kr. mere at arbejde med.

Sådan udregnes Premier League-klubbernes TV-gevinster: 

  • Ca. 11 mio. kr. pr. placering opad i tabellen, altså 220 mio. kr. til mestrene og 11 til bundproppen.
  • Ca. 6,8 mio. hver gang klubben optræder på live TV, minimum 68 mio. pr. klub
  • Ligeligt fordelte andele af nationale TV-aftaler. Forventes at blive omkring små 210 mio. kr. pr. klub.
  • Ligeligt fordelte andele af internationale TV-aftaler. Forventes at blive omkring 291 mio. kr. pr. klub.