For mange klicheer om Paris, for dårlig tøjsmag og for meget et forsøg på at lave en afløser for 'Sex and the City'.

Kritikken hagler ned over Netflix' seneste storhit, 'Emily in Paris'. Men alligevel er seerne vilde med serien og river det tøj, som hovedpersonen bærer, ned fra hylderne i butikkerne.

Men andre ord: De elsker at hade Emily – men hvorfor?

Måske fordi serien er skrevet af en af Hollywoods mest succesrige producere, måske fordi Lily Collins, der spiller Emily, er datter af sangeren Phil Collins, eller måske fordi det coronaramte 2020 bare har brug for noget, der kan forene verden lidt.

Emily Cooper (tv.) er kendt for sit meget spraglede tøjvalg.
Emily Cooper (tv.) er kendt for sit meget spraglede tøjvalg.
Vis mere

Og det virker til, at mange i hvert fald kan forenes om at elske at hade den unge Emily Coop Chicago, der ved et tilfælde ender med at blive sendt til Paris. Her skal hun lære den franske afdeling af det amerikanske marketingfirma, som hun er ansat i, hvordan man bruger de sociale medier.

Og det bliver – måske ikke overraskende – en svær kamp. Den ikke fransktalende Emily må fra dag et kæmpe mod sin franske chef, der ikke er glad for amerikanske idéer, og så begynder alle klicheerne.

'Beretterne. Croissanterne. Baguetterne. De fjendtlige tjenere. De utilnærmelige dørmænd. De ubehagelige tilnærmelser. Elskerne og elskerinderne. Nævn en cliche om Frankring og franskmænd, og du vil finde den i Emily in Paris',' skrev det franske magasin 20 Minutes for eksempel.

Produceren bag serien, den anerkendte Darren Star, der tidligere har beriget verden med succesfulde klassikere som 'Beverly Hills 90210', 'Melrose Place' og 'Sex and the City', har selv kaldt det en slags opfølgning til netop 'Sex and the City', mens andre har kaldt det en erstatning for den også populære ungdomsserie 'Gossip Girl'.

Alle franske mænd er tilsyneladende så betagede af Emily, at de ønsker en affære med hende.
Alle franske mænd er tilsyneladende så betagede af Emily, at de ønsker en affære med hende.
Vis mere

Men der stopper sammenligningerne også. For mens begge de tidligere serier har været kendt for de stilfulde garderober og det lækre designertøj, som hovedpersonerne var iklædt, så har 'Emily in Paris' fået hug fra modeverdenen.

For ikke nok med, at den unge dame ikke taler fransk – hendes påklædning er nærmest pinlig, mener modeeksperterne. For selv om de dyre luksusbrands godt nok bliver luftet flittigt i serien, så er Emily slet ikke i nærheden af at være et stilikon, som Carrie Bradshaw var.

Det amerikanske Vogue har for eksempel kaldt Emilys tøjstil for 'barbie'-agtigt og så frygtelig, at den er til at krybe sammen over.

Har man set serien, ved man, at den unge Emily har en tendens til at iføre sig for mange og for vilde genstande samtidig. Og det er hele problemet, mener journalisten hos Vogue, der har fået flere franske modeeksperter til at kommentere.

Lily Collins i et af de meget farverige tøjsæt, hun har på i serien.
Lily Collins i et af de meget farverige tøjsæt, hun har på i serien.
Vis mere

»Ud fra et modesynspunkt er de (påklædningsdelene, red.) for farverige, for iøjnefaldende, for tegnefilmsagtige – og ikke komfortable nok til at blive brugt gennem en hel dag,« lyder kritikken blandt andet fra chefredaktøren for det franske blad Grazia, Mathilde Carton, i Vogue.

Hun påpeger blandt andet, at det er håbløst, at Emily konstant er iført tårnhøje stiletter, når hun skal rende rundt på storbyens brosten.

Men én ting er moden. Noget andet er, at franskmændene bestemt ikke bryder sig om den måde, som de bliver portrætteret i serien på.

De franske mænd bliver fremstillet som nogle konstant utro liderbasser, der nærmest alle er besat af en affære med den unge amerikanske nytilkomne.

De fleste mænd portrætteres som nogle utro liderbasser i 'Emily in Paris'. Her er det hendes veninde Camilles far.
De fleste mænd portrætteres som nogle utro liderbasser i 'Emily in Paris'. Her er det hendes veninde Camilles far.
Vis mere

Dertil kommer, hvordan serien får alle franskmænd – både kvinder og mænd – til at fremstå arrogante og usympatiske.

Selv om en del uden tvivl er sandt, så er franskmændene blevet sårede over den hårde fremstilling, som de kalder arrogant.

Og serien er bestemt heller ikke faldet i god jord hos alle.

Britiske The Guardian gav den for eksempel kun en ud af fem stjerner, og anmelderen havde denne bemærkning:

Trods kritikken river kunderne tilsyneladende det tøj, som Emily har på, ned fra hylderne. Her ses Lily Collins i en kjole fra danske Ganni, som nu er udsolgt.
Trods kritikken river kunderne tilsyneladende det tøj, som Emily har på, ned fra hylderne. Her ses Lily Collins i en kjole fra danske Ganni, som nu er udsolgt.
Vis mere

»Til tider spekulerer jeg på, hvordan franskmændene har gjort sig fortjent til 'Emily in Paris'.«

Trods kritikken har serien, der kom på Netflix i oktober, været voldsom populær. Ifølge modesitet Fashionista har flere online tøjbutikker tydeligt kunnet mærke, at der har været øget efterspørgsel på det tøj, som Lily Collins har haft på i serien.

Blandt andet skulle en søgen på nederdele fra det danske mærke Ganni være blevet øget med 289 procent, efter Emily havde en Ganni-nederdel på i serien. Nederdelen meldes i øvrigt udsolgt ifølge flere modesites.

Og kritikken preller tilsyneladende også af på seriens skaber. Ifølge Darren Starr er det slet ikke meningen, at kritikken af franskmændene skal tages for seriøst.

»Denne serie er et kærlighedsbrev til Paris set gennem øjnene på en amerikansk pige, der aldrig har været der. Den første ting, hun ser, er klichéerne, fordi det er fra hendes synspunkt,« har han forklaret til The Hollywood Reporter.

Selv om kritikken har været heftig, kan de mange fans af serien dog allerede glæde sig. For nylig blev det nemlig offentliggjort, at 'Emily in Paris' vender tilbage med en anden sæson.