»Du ser simpelthen så bekendt ud.«

»Jeg er nok også lidt bekendt i det.«

Hvis du så DR's program 'Løvens hule', studsede du måske lige så meget over en af deltagerne, som Jacob Risgaard gjorde.

For da Nikolaj Tolstrup, sammen med sin partner David, slentrede ned ad trappen til løvernes hule, var det ikke hvem som helst.

Det var 'Peter fra L'easy'. Den velkendte mand, der i mange år har været elektronikvirksomhedens ansigt udadtil, som iført sort polo og kasket kommer forbi og installerer din vaskemaskine eller dit tv.

'Peter' hedder i virkeligheden slet ikke Peter, men Nikolaj, er uddannet i international handel og markedsføring og står nu i spidsen for virksomheden 'Socki Socki', der sælger strømper med en knap, så de kan hæftes sammen og dermed aldrig bliver væk fra hinanden.

»Det hele startede med, at jeg sad til en forfest til Smukfest, og her faldt jeg så i snak med David. Han havde arbejdet med strømper i 20 år og vidste alt om det. Jeg ville godt starte en webshop, så jeg går og tænker over det i det efterfølgende års tid, inden vi igen støder på hinanden til forfest til Smukfest,« siger han til B.T. og fortsætter:

»Det viste sig, at han havde fuldstændig samme tankegang som mig.«

David og Nikolaj i 'Løvens hule'.
David og Nikolaj i 'Løvens hule'.
Vis mere

Efter festivalen gav de sig i kast med virksomheden, og det var et 'match made in heaven', da de begge er lige dele fjollede, men også seriøse, som han beskriver det. Det tog et års tid og krævede en nøgen Mads Larsen, tidligere professionel bokser, der poserede med sokkerne bag på busser, før virksomheden blev stablet på benene.

Men selv om løverne ikke var begejstrede nok til at investere i projektet, når de andre konkurrenter på markedet dem ikke til sokkeholderne.

Nikolaj Tolstrup forklarer, at de i skrivende stund er ved at åbne i 12 nye lande, mens de også er ved at stifte virksomhed med en tredje partner i USA. Salget eksploderede særligt hen over juleperioden, hvor de på to dage alene slog resten af året tilsammen.

»Så det er rart nok, at vi ikke fik solgt til løverne, for det havde nok været for billigt,« griner han.

Trods nye iværksætterdrømme er han stadig 'Peter fra L'easy'. Han laver fortsat reklamer for virksomheden på niende år, men selv om han har været på tv-skærmen i de danske stuer i årevis, så er det relativt sjældent, at han bliver genkendt på gaden:

»Jeg tror, uniformen gør, at man ikke lægger mærke til mig. Jeg ser ret klassisk ud, så jeg er måske ikke så genkendelig.«

Han har medvirket i reklamer for flere andre virksomheder, og han tror, at folk i højere grad kan genkende ham fra en reklame for Panodil Zapp:

»I reklamen kommer man ret tæt på, så der har folk måske gået og tænkt, at ham har de set før.«

I dag fylder virksomheden mere, så måske kan han slå to fluer med et smæk, når han reklamerer for eget produkt. For virksomheden vækster, og deltagelsen i 'Løvens hule' giver formentlig endnu et boost:

»Måske tømmes vores lager efter programmet, men vi venter og ser tiden an.«