Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Rumænien vil sagsøge Eurovision og nægte at deltage i den europæiske sangkonkurrence, efter at landet i år blev taget i at snyde.

Det har generaldirektøren for den rumænske tv-station TVR, Dan Turturica, oplyst i kulturkommissionen i parlamentets underhus i hovedstaden Bukarest.

»For mig er sagen klar – vi lægger sag an mod European Broadcasting Union og forlader Eurovision,« siger han ifølge det russiske nyhedsbureau Tass til Radio Romania.

»Det skal gøres klogt og med opmærksomhed, så vi kan få en udbedring uden at skabe konflikt med EBU,« siger han og tilføjer, at tv-sammenslutningen tidligere har hjulpet TVR i givne situationer.

Rumænien stillede op med gruppen WRS og sangen 'Llámame'.
Rumænien stillede op med gruppen WRS og sangen 'Llámame'. Foto: YARA NARDI
Vis mere

European Broadcasting Union (EBU) er den europæiske sammenslutning af public service-tv- og radiostationer, som står bag sangkonkurrencen, og som allerede på aftenen for årets finale i maj kunne annoncere, at man havde taget seks lande i at snyde med sine jurystemmer i både semifinalen og finalen.

Ifølge EBU valgte fagjuryerne i Rumænien, Aserbajdsjan, Georgien, Montenegro, Polen og San Marino alle at give hinanden toppoint.

Snyderiet blev opdaget, fordi fem af disse seks lande end ikke lå i top-8 hos de 15 andre lande, der kunne stemme i den semifinale. Fire af de seks svindlere lå endda blandt de seks dårligst placerede lande hos konkurrenterne.

Man valgte derfor – i overensstemmelse med reglerne for Eurovision – at fjerne de uregelmæssige stemmer og erstatte dem med nogle andre, der var udregnet på baggrund af resultater fra andre lande med enslydende stemmemønstre.

Ukrainske Kalush Orchestra endte med at vinde Eurovision med sangen 'Stefania'.
Ukrainske Kalush Orchestra endte med at vinde Eurovision med sangen 'Stefania'. Foto: Jens B'ttner
Vis mere

Rumænien havde oprindelig givet deres 12 point til nabolandet Moldova, men da EBU altså vurderede, at det ikke gav mening i forhold til resten af Europas stemmemønster, gav man derfor de 12 point til Ukraine i stedet.

Ifølge flere medier blev den rumænske tv-station så rasende, at den nægtede at sende en repræsentant igennem for at læse landets jurystemmer op – altså nogle jurystemmer, som tv-stationen ikke kunne stå inde for.

I stedet måtte executive supervisor for Eurovision, Martin Österdahl, gå skærmen og læse de 12 point op med undskyldningen om, at der var 'problemer med stemmerne'.

EBU har meldt ud, at der ikke er noget, der tyder på, at Ukraine ikke ville have vundet, selvom man ikke havde grebet ind og erstattet stemmerne.

Andre læser også