Rima Ali vil ikke være rumforsker eller hjernekirurg. Hun drømmer om at blive frisør. Eller negletekniker. Eller måske vil hun gerne lave tv.

Men gang på gang får hun at vide, at det nok er ‘lidt for svært’.

Rima er hovedpersonen i filmen ‘Se mig som jeg er’, som nu kan ses på DR.dk. Hun har autisme og har gået på specialskole, men har masser af talent og er ikke bange for at kaste sig ud i noget nyt. Som hun siger:

»Jeg vil hellere prøve kræfter med livet end at leve i en beskyttet boble.«

Rima Ali er 19 år og på vej ud i verden. Foto: Louise Leth
Rima Ali er 19 år og på vej ud i verden. Foto: Louise Leth
Vis mere

Men det er svært at få lov.

I fem år har dokumentarfilminstruktøren Louise Leth fulgt den i dag 19-årige pige fra Nørrebro. Mange gange har hun været med Rima Ali til samtaler med studie- og UU-vejledere.

Vejlederne skal hjælpe unge med at få klarhed over deres ressourcer og muligheder i uddannelsessystemet, men Rima synes sjældent, det er hendes muligheder, der bliver fokuseret på. Tværtimod.

I filmen ser man én vejleder anbefale hende at droppe tanken om at blive frisør, fordi det er for ‘svært at finde en praktikplads’. En anden siger, at tv ‘kun er for de få’. Mens et ønske om at komme på Next bliver afvist, fordi Rima ikke har en 9.-klasses afgangseksamen fra sin specialskole.

For at spare hende for skuffelser har Rima gang på gang fået at vide, at hun ikke kan klare ting, men hun er ikke bange for at slå sig. Foto: Louise Leth
For at spare hende for skuffelser har Rima gang på gang fået at vide, at hun ikke kan klare ting, men hun er ikke bange for at slå sig. Foto: Louise Leth
Vis mere

Rimas oplevelser er ikke unikke, siger Kathe Johansen, der er formand for Autismeforeningen.

»Alt for ofte bliver unge autister mødt med: ‘Det tror vi ikke, du kan’ og ‘Vi vil gerne spare dig for skuffelsen’. Det er ødelæggende,« siger hun:

»Når vi fra start fortæller de unge, at ‘det bliver svært’, giver vi dem nederlaget på forhånd, og så lægger man et fundament for ikke at føle sig noget værd.«

Virkeligheden er, at alt for få kommer i gang med en uddannelse.

Ifølge en undersøgelse fra Arbejdernes Erhvervsråd har under 40 procent af alle autister en ungdomsuddannelse, når de er 25 år. Det tilsvarende tal for andre unge er 80 procent.

Det er synd for de unge, og det er på sigt alt for dyrt for samfundet, hvis ikke unge med diagnoser bliver en del af arbejdsstyrken, mener Kathe Johansen.

»De næste ti år bliver samfundet ramt af en kæmpe bølge af unge, der ikke kan klare sig selv som voksne,« siger hun og peger på nye tal fra Autismeforeningen.

Rima drømmer om at få en uddannelse og kunne klare sig selv. Foto: Louise Leth
Rima drømmer om at få en uddannelse og kunne klare sig selv. Foto: Louise Leth
Vis mere

Omkring 160.000 mennesker eller 2,8 procent af alle danskere i dag lever i dag med en autismediagnose, men tallet er stigende. Nye tal viser, at blandt de otte- til niårige har hele fire procent en diagnose.

Kathe Johansen efterlyser et mere fleksibelt uddannelsessystem, hvor folkeskolen ikke nødvendigvis er ‘fremadskridende og færdiggjort på ti år’, og hvor unge med særlige behov får mere støtte til at tage en uddannelse.

»Måske har et barn i specialskole brug for tre år i sjette klasse. Måske er børnene dyrere de første år, men det udligner sig, hvis de til gengæld ikke behøver hjælp i voksenlivet,« siger hun.

For Rima er drømmen at kunne klare sig selv – og hun er ikke så let at slå ud:

‘Jeg ved, at det er mega svært, men jeg vil bare gerne blive ved med at prøve. Jeg vil ikke give op.«

Se historien om Rima på DR.dk