Danske Fyr & Flamme nåede ikke til finalen i årets Eurovision.

Duoen fik en 11.-plads i semifinalen, hvor kun de ti øverste gik videre. Efter offentliggørelsen af pointfordelingen er det kommet frem, at seerne sendte hele 80 point i Danmarks retning, mens Fyr & Flamme af landenes fagjuryer kun fik ni point.

Den lave score fra juryerne overrasker da også den mangeårige grandprixkommentator Jørgen de Mylius. Han tør dog ikke spekulere i årsager til, hvorfor juryerne har vendt tomlen ned til det danske bidrag.

»Vi kan ikke vide det, men vi så også, at der var en stor forskel i går (lørdag aften, red.) mellem juryen og seernes stemmer, der overraskede mig meget,« siger han til B.T.

Medlemmerne af det italienske rockband 'Måneskin' ses her tilbage i Italien søndag, efter deres finalesejr i Eurovision lørdag aften. I midten ses dansk-italienske 21-årige Victoria De Angelis, der spiller bas i bandet.
Medlemmerne af det italienske rockband 'Måneskin' ses her tilbage i Italien søndag, efter deres finalesejr i Eurovision lørdag aften. I midten ses dansk-italienske 21-årige Victoria De Angelis, der spiller bas i bandet. Foto: REMO CASILLI
Vis mere

»Fagjuryen er ofte musikere, og der er lidt tradition for, at de ser lidt anderledes på tingene og stemmer lidt anderledes. Vores danske melodi var en rigtig ørehænger, det var sådan en, man fløjter med det samme på gader og stræder. Man kan jo ærgre sig over, at der var en årrække, hvor der ikke var nogen fagjuryer, og hvis det stadig havde været sådan, så var den jo kommet med i finalen, men sådan kan man altid sige,« siger Jørgen de Mylius, der selv tidligere har prøvet at være en del af den danske fagjury.

Han tror ikke på, det har spillet en rolle, at der blev sunget på dansk, da det ikke plejer at være teksten, men den sceniske optræden og melodiens substans, der i første omgang kigges på.

Den danske sang 'Øve os på hinanden' var stærkt inspireret af 1980erne, og retrohyldesten, der gik igen i både musik, tøjvalg og sceneshow, kan da også være noget af det, der har appelleret til de europæiske seere.

»Der er altid seere, specielt dem over 15 år, der godt kan lide sådan et retro-look. Der er hele tiden bølger af retro. Så er det 70erne, så er det 80erne, og så det er 90erne. Og det er der rigtig mange almindelige mennesker, der ikke har musik som speciale i sit liv, men som bare godt kan lide at høre en god melodi.«

Jørgen de Mylius var i højt humør i den røde sofa på B.T.-redaktionen, da han fulgte Danmarks semifinale ved Eurovision Song Contest.
Jørgen de Mylius var i højt humør i den røde sofa på B.T.-redaktionen, da han fulgte Danmarks semifinale ved Eurovision Song Contest.
Vis mere

At fagjuryerne og seerne langtfra hører og ser landenes bidrag ens, kom også til udtryk i finalen. Her fik vi først fagjuryens stemmer præsenteret i det klassiske format, hvor der stilles om til hvert enkelt land. Her fik Malta hele 208 point, men da det kom til seernes stemmer, blev det kun til 47 af slagsen. Helt omvendt så det ud for Ukraine. Juryen mente, at de fortjente 97 point, men seerne kvitterede med 267 point.

Seernes stemmer bliver – modsat juryens – afgivet på en gang, så stillingen på et splitsekund kan ændre sig. Det format er ikke noget, der vækker glæde hos Jørgen de Mylius.

»Det vendte op og ned på alting. Man følte virkelig, at man havde spildt sin tid med at se på den lange første afstemning med juryerne, for da seernes afstemning kom, var det hele vendt op og ned på fem minutter. Så der er en kæmpe stor forskel.«

»Jeg synes i det hele taget, at afstemningsforholdet, hvor man sidder og følger med i fagjuryens afstemning i næsten en time, og så pludselig i løbet af syv minutter er det hele vendt på hovedet, altså, hvad fanden skal man så sidde og se på den alenlange afstemning for? Det er efter mine begreber helt galt,« siger han.

Det blev Italien, der vandt årets Eurovision.