Martin og Jannie Buch Thorborg blev temmelig overraskede, da de en dag på Københavns Hovedbanegård fik øje på sig selv.

Store plakater reklamerede for Discovery-programmet 'Buch Thorborg', der følger parrets første år som hotelejere på Bornholm.

Billedet af de to med champagneglas i hænderne – han i hvid skjorte og mørke bukser, hun i et beige sæt med perlemorsknapper og guldur – er sindbilledet på det gode liv, der leves i Nordsjælland. Problemet er bare, at det ikke er dem.

Ikke engang den grå granddanois med guldkæde om halsen, der står ved deres side, er deres.

Reklamen for programmet 'Buch Thorborg', som i følge Martin Buch Thorborg aldrig har haft noget med ham eller hans kone, Jannie Buch Thorborg at gøre. Foto Warner Bros. Discovery.
Reklamen for programmet 'Buch Thorborg', som i følge Martin Buch Thorborg aldrig har haft noget med ham eller hans kone, Jannie Buch Thorborg at gøre. Foto Warner Bros. Discovery.
Vis mere

»Jeg aner ikke, hvem de mennesker er, det er kun ansigterne, der er os,« siger Martin Buch Thorborg og tilføjer:

»Jeg har godt nok en granddanois, men hun har aldrig haft sådan et halsbånd, og jeg har aldrig haft hår på armene.«

Som sådan er han ikke utilfreds med billedet:

»Vi er jo blevet upgradede. Jeg er for eksempel blevet klart mere bredskuldret – og slankere – og min kone var da også ret godt tilfreds,« griner han.

Martin og Jannie Buch Thorborg er mand og kone og forretningspartnere. Sammen har de købt tre hoteller på Bornholm, som de har istandsat og moderniseret.
Martin og Jannie Buch Thorborg er mand og kone og forretningspartnere. Sammen har de købt tre hoteller på Bornholm, som de har istandsat og moderniseret. Foto: Bax Lindhardt
Vis mere

Men han kan ikke lade være med at undre sig over, hvorfor Discovery, der står bag realityprogrammet om ægteparrets bornholmske erhvervseventyr, har syntes, at det var nødvendigt at fuske med billederne.

Esben Elborne, der er kommunikations- og pr-chef i Warner Bros. Discovery Danmark, indrømmer, at billederne er manipulerede:

»Sommetider gør vi brug af forskellige greb fra reklameværktøjskassen, når vi kreativt skal iscenesætte markedsføringen af et produkt. I det konkrete eksempel var det desværre ikke muligt at frembringe tilstrækkelige pressefoto, der kunne understøtte de kreative ønsker,« skriver han i en kommentar til B.T. og tilføjer:

»De pågældende personer har været vidende om de forhold inden lanceringen af programmet.«

Martin og Jannie Buch Thorborg, som de i virkeligheden ser ud.
Martin og Jannie Buch Thorborg, som de i virkeligheden ser ud. Foto: Bax Lindhardt
Vis mere

Det undrer Martin Buch Thorborg:

»De havde spurgt, om vi ville fotograferes, men vi kunne ikke den weekend, de foreslog, og så hørte vi ikke mere, før vi på Hovedbanegården så de her plakater og bare tænkte: 'What the fuck?'«

Lige nu er tankerne om endnu en sæson med et tv-hold i hælene langt væk i Martin Buch Thorborgs hoved. Første sæson som hotelejere i Gudhjem har budt på udfordringer af alle tænkelige størrelser:

»For mig har udfordringerne været alt fra uforskammede gæster, der ikke ville rejse, til mangel på morgenmadsprodukter og huller i taget. Men sommervejret har været skidegodt, og gæsterne har haft en god sæson, men min kone har løbet stærkt.«

»Anden sæson er ikke det, vi har allermest lyst til lige nu – men måske når støvet har lagt sig.«

Ud over ægteparret Buch Thorborg selv var Martin Buck Thorborgs datter den eneste, der opdagede miseren:

»'Det der er jo ikke jer,' sagde hun. Men hverken min søn, min mor eller et eneste andet menneske har opdaget det.«