Hvis du tror, at årets otte grandprixdeltagere har siddet hjemme i stuen og skrevet på en popsang i håb om blive udvalgt af DR, så kan du godt tro om igen.

»Hvis man spørger DR, så kommer der ikke specielt meget godt ud af det på den måde,« siger Anders Fredslund-Hansen, der selv sidder solidt på musikkonkurrencen.

Som musikforlægger har han haft over 50 sange med i Melodi Grand Prix gennem årene og havde et enkelt år andel i hele seks sange i ét show.

Han er stifter og kreativ direktør i musikforlaget The Arrangement og står bag en af de sangskrivercamps, der hvert år inviterer en række musikere i studiet for at dele erfaringer – og ultimativt skrive sange, der kan vinde Eurovision.

»Jeg synes ikke, det tager ånden ud af grandprixet. Nogen synes, Melodi Grand Prix skal være en amatørkonkurrence, men for mig ligger ånden i selve showet, som gerne må være professionelt. Være en aften, hvor man må fyre den lidt ekstra af. Melodi Grand Prix er jo popmusikkens svar på juleaften,« siger han.

I år har han kun to sange med. 'Beautiful Bullshit' af Maia Maia og 'I Was Gonna Marry Him' med Eyjaa. De er begge blevet til på sangskrivercampen International Eurovision Camp, som han arrangerer på Mallorca hvert år.

Maia Maia, med det borgerlige navn Maja Barløse, har været på campen to gange, men har også tidligere deltaget i en i Tisvilde. Først i år lykkedes det hende, sammen med to andre sangskrivere, at få en sang med – og med støtte fra de resterende deltagere besluttede hun selv at opføre den.

Søstrene fra Eyjaa, Brynja Mary Sverrisdottir og Sara Victoria Sverrisdottir, deltog ikke selv, men på campen blev der arbejdet på at skrive en sang, som passede til dem.

'I Was Gonna Marry Him' blev til på en sangskrivningscamp og skrevet specielt til Eyjaa, bestående af Brynja Mary og Sara Victoria.
'I Was Gonna Marry Him' blev til på en sangskrivningscamp og skrevet specielt til Eyjaa, bestående af Brynja Mary og Sara Victoria. Foto: Ida Marie Odgaard
Vis mere

Nogle af deltagerne har søgt om at komme med, andre har Anders Fredslund-Hansen selv inviteret, fordi han kender dem i forvejen, eller fordi de har netværk i for eksempel Sverige, som traditionelt er et af de lande, hvis sangskrivere klarer sig godt i Eurovision.

»Vi har ikke et forspring hos DR, men når man samler en masse dygtige folk, som er dedikerede til at skrive en grandprixsang, så kommer der ofte et godt resultat ud af det. Og hvis du leverer hele pakken til DR, og også finder den rigtige artist, så har du jo gjort en stor del af jobbet,« siger han.

»Men det kan alle jo gøre. Vi er nok bare lidt dygtigere til det.«

Anders Fredslund-Hansen har med sine 15 år i feltet gode kontakter i DR, men han afviser, at han bruger dem til at finde ud af, hvad tv-stationen leder særligt efter i år for på den måde at kunne komme foran i køen.

Anders Fredslund-Hansen har haft omkring 50 sange med i Melodi Grand Prix. Den største succes var i 2013 med 'Only Teardrops', som vandt Eurovision.
Anders Fredslund-Hansen har haft omkring 50 sange med i Melodi Grand Prix. Den største succes var i 2013 med 'Only Teardrops', som vandt Eurovision. Foto: JOHN MACDOUGALL
Vis mere

»Det kan man sikkert godt, men det handler ikke om at give folk, hvad de vil have. Vi vil give dem det, de ikke vidste, de gerne ville have.«

Når Anders Fredslund-Hansen arbejder så benhårdt på at få sine artister og sangskrivere med i Melodi Grand Prix, skyldes det, at showet kan sammenlignes med at købe en lottokupon.

»Hvis man vinder og klarer sig godt i Eurovision, kan det jo ende med at blive en god indkomst i rigtig mange år,« siger forlæggeren, der selv havde andel i ‘Only Teardrops’, som vandt både det danske og europæiske grandprix i 2013.

Men han ønsker ikke at røbe, hvad han har tjent på det.

»Det er svært at sige, for der er jo mange sangskrivere på hver enkelt sang, som skal dele pengene, og der er også forskel på vindere. ‘Only Teardrops’ ligger nok i midten af, hvor godt det kan gå, mens sange som ‘Euphoria’ og ‘Waterloo’ bliver ved med at være store.«