Kim Madsen sælger Aloe vera og er – siger han selv – den ottende bedst sælgende blandt mere end 11 millioner forhandlere over hele verden. Det har sikret ham titlen ‘Diamond Manager’ i den internationale koncern Forever Living, der i løbet af 20 år har udbetalt ham over 40 millioner kroner i bonus.

»Mine kammerater kalder mig for ‘Aloe vera-Kongen’,« siger danskeren, der nu står frem i dokumentarserien ‘Kunsten at sælge en drøm’, der kan ses på TV 2.

Normalt vil han ellers helst ‘flyve under radaren’.

»For i vores branche bliver vi ofte mødt med fordomme om at være et pyramidespil,« siger han til B.T.

Kim Madsen på scenen til et af Forever Livings events. Foto Anders Löfstedt.
Kim Madsen på scenen til et af Forever Livings events. Foto Anders Löfstedt.
Vis mere

Det er ikke uden grund. Godt nok har Kim Madsen tjent penge på at sælge Aloe vera-produkter, men han har tjent flere penge på at rekruttere nye sælgere til Forever Living.

»Når jeg rekrutterer en ny sælger rundt om i verden, bliver jeg kompenseret for at hjælpe ham eller hende i gang,« forklarer han, der i dag har mere end 100.000 mennesker fra 30 forskellige lande i sit netværk.

Det faktum får forretningsmodellen til at balancere på grænsen mellem lovligt network marketing og ulovligt pyramidespil.

Ifølge Spillemyndigheden, der skal beskytte danske spillere mod unfair og ulovlige spil, er den afgørende forskel på network marketing og pyramidespil, om indtægterne i et firma stammer fra reelt salg af produkter eller fra hvervning af nye sælgere til netværket.

Selv er Kim Madsen ikke i tvivl om, at forretningsmodellen i Forever Living ligger på den lovlige side, men instruktør Anders Gustafsson undrer sig:

»Hvordan kan så mange helt almindelige mennesker tro på, at salg af Aloe vera-produkter er vejen til et rigere, friere og lykkeligere liv.«

Med sin film vil han gøre folk ‘mere oplyste, opmærksomme og kritiske overfor de salgsmetoder og den reklame, der bruges indenfor network marketing’.

For mens Kim Madsen i dag bor i Spanien med sin familie, ser virkeligheden væsentligt anderledes ud for langt de fleste Aloe vera-forhandlere.

I 2018 tjente 90 procent af alle Forever Livings sælgere et stort rundt ‘ingenting’, viser firmaets egne tal.

Et faktum, der ikke giver Kim Madsen dårlig samvittighed, når han forsøger at lokke nye forhandlere til:

»Det er en ærlig forretning. Vi forsøger ikke at lægge skjul på tallene. Jeg siger ikke, at folk kan tjene massevis af penge, for det passer jo ikke. Der findes ikke nemme penge.«

»Hvis vi tog røven på folk, så stod de jo nok og kastede sten på slottet i Göteborg,« siger han med henvisning til Forever Livings nordiske hovedsæde i Sverige.

Kim Madsen bor i dag på Costa del Sol med sin kone og deres fælles børn. Foto Anders Löfstedt.
Kim Madsen bor i dag på Costa del Sol med sin kone og deres fælles børn. Foto Anders Löfstedt.
Vis mere

Kim Madsen mener ikke nødvendigvis, det er penge, men lige så meget fællesskab og personlig udvikling, som Aloe vera sælgerne drømmer om, når de melder sig under fanerne.

»Drømmen er ikke nødvendigvis en Rolls-Royce eller dyre Rolex-ure. Det kan også være at tjene 1.000 kroner mere om måneden, at få nye udfordringer eller at blive sin egen chef.«

Selv har Kim Madsen altid ‘drømt om at blive rig’. Han er født ind i en nordjysk arbejderfamilie, men endte på børnehjem, da hans forældre blev skilt og hans mor efterfølgende blev syg.

»Som 17-årig stod jeg til søs og sejlede i fem-seks år. Min eneste uddannelse er et kørekort, men jeg ville bare noget mere,« siger han.

Drømmen om den store gevinst drev ham tidligere til at sælge tæpperensere, alarmer, Herbalife-produkter og skibsanparter, men da han blev præsenteret for Forever Livings produkter, markedsføringsplan, værdier og principper, så han en ‘fantastisk mulighed’.

»Forever Living opererer i 167 lande og har eksisteret i 44 år … Måske er det ikke noget for dig, men det skriger til himlen, at det er en genial idé.«

Er du blevet nysgerrig på historien om Kim Madsen, kan du fra den 2. juni se dokumentarserien ‘Kunsten at sælge en drøm’ på TV 2 eller TV2Play.