Lyt til artiklen

I årevis har pressen fulgt Medina tæt. Alt for tæt, hvis man spørger stjernen selv.

Filminstruktøren Kaspar Astrup Schröder, der netop har haft premiere på filmen ‘Medina’, er enig:

»Jeg synes, det er uretfærdigt, hvad der er blevet skrevet om hende, og er klart mere på mine medvirkendes side, end jeg plejer at være i mine film.«

Både i filmen ‘Medina’ og tv-serien af samme navn, der kan ses på Discovery+ og Kanal 5, bruger han overskrifter, som danske ugeblade og aviser gennem tiden har skrevet om popstjernen.

Dokumentaren ‘Medina’ havde premiere 3. maj i udvalgte biografer.
Dokumentaren ‘Medina’ havde premiere 3. maj i udvalgte biografer. Foto: Pressefoto
Vis mere

‘Tragiske Medina’, ‘Du er for tynd, Medina’, ‘En forkvaklet selvparodi’ og ‘Medina kvajer sig i Tivoli’, lyder nogle få af dem.

Med overskrifterne vil han vise, hvordan ‘opmærksomhed kan ødelægge et menneske’. For det er, hvad han har set ske for Medina.

Kaspar Astrup Schröder kendte sangeren, før hun flængede pophimlen og blev en dansk verdensstjerne.

Da de mødtes første gang, arbejdede han som grafiker, mens hun smurte sandwich.

»En af mine venner havde et studie, og havde mødt Medina i en sandwichbutik. Jeg kom tilfældigvis forbi studiet en dag, hvor de indspillede nogle sange, og lavede coveret til hendes første cd ‘Tæt på’.«

Det album slog aldrig igennem, men året efter fik sangeren sit gennembrud, da hun udgav ‘Kun for mig’.

Mens Kaspar Astrup Schröder rejste til udlandet og lavede dokumentarfilm, skrålede alle med på: ‘Så nu er musikken kun for mig, kun for mig’, og Medina toppede hitlisterne i både ind- og udland.

Medina, samme år som hun hittede stort med nummeret ‘Kun for mig’.
Medina, samme år som hun hittede stort med nummeret ‘Kun for mig’. Foto: Christian Als
Vis mere

I ti år fulgte instruktøren Medina gennem medierne – og undrede sig:

»Den kvinde jeg havde mødt, havde tørst på livet og store planer – kæmpe planer. Men det var ikke den kvinde, jeg så portrætteret i pressen.«

»Medina blev beskrevet som en diva, en utilnærmelig person, der levede helt oppe i skyerne og som ikke ville snakke med nogen. En snob.«

I dag er han overbevist om, at tavsheden var hendes måde at beskytte sig selv på.

»Hun var bange for, at selv det mindste ord kunne blive fordrejet. Overskrifterne og historierne taler deres eget sprog om, at det ikke var noget, hun opfandt ud af ingenting.«

Han indrømmer blankt, at han i sin film har købt ind på Medinas følelse af at være blevet misforstået og misbrugt af sladderpressen.

»Jeg læner mig op af hendes smerte, og det har jeg det fint med. Jeg er filmmager ikke journalist, der skal grave alle sandheder frem. Jeg fortæller én persons historie – det vedkender jeg mig fuldstændigt.«

I to et halvt år har Kaspar Astrup Schröder fulgt Medina med sit kamera. Det er nu blevet til filmen og tv-serien ‘Medina’. Pr-foto
I to et halvt år har Kaspar Astrup Schröder fulgt Medina med sit kamera. Det er nu blevet til filmen og tv-serien ‘Medina’. Pr-foto
Vis mere

Efter filmpremieren, hvor filmen i B.T. høstede fem stjerner, er Kaspar Astrup Schröder blandt andet i podcasten ‘Den, vi taler om’, blevet kritiseret for ikke at have gjort nok for at høre pressens side af sagen.

For eksempel får han kritik får ikke at have fået den journalist i tale, som Medina hiver i håret og spytter i ansigtet, da hun efter en tur til USA bliver mødt af pressen i lufthavnen.

»Men vi har kontaktet flere chef redaktører, redaktører og journalister, som vi kan se har skrevet rigtigt meget om Medina. Blandt andet hende, som hun rev i håret. Det var Aller (Se og Hørs forlag, red.), der var på opgaven, men de vendte tilbage og sagde: ‘Hende kan vi ikke finde’. Så det blev et ‘nej tak’, eller mere et: ‘Det kan vi ikke lige hjælpe med’.«

En anden kritik går på, at publikum hujede og klappede, da scenen med overfaldet blev vist ved filmpremieren – en reaktion, der kom bag på Kaspar Astrup Schröder.

»Det var selvfølgelig ikke i orden. Men man skal se det i konteksten. Det var måske 50 personer, der klappede, og det var de allernærmeste venner og Medinas familie, dem der ved, hvor hårdt hun har haft det. Jeg klappede ikke, og det gjorde Medina heller ikke.«

I filmen ‘Medina’ fortæller popstjernen blandt andet om at blive presset af mediernes spørgsmål, at være forfulgt af stalkere og om problmer med sin psykisk syge lillesøster. Pr-foto.
I filmen ‘Medina’ fortæller popstjernen blandt andet om at blive presset af mediernes spørgsmål, at være forfulgt af stalkere og om problmer med sin psykisk syge lillesøster. Pr-foto.
Vis mere

Et tredje kritikpunkt der er blevet rejst er, at filmen udelader væsentlige scener fra Medinas liv og karriere. For eksempel historien om, hvordan hun i 2017 blev stoppet af politiet og senere fik en dom for at have kørt bil med alkohol og kokain i blodet.

Også den afviser instruktøren, for kokainsagen er med i tv-serien.

»Da jeg spurgte ind til sagen, var hun kort for hovedet, hun siger, at det er noget, hun ikke er stolt af. Men hun gik med til, at det var noget vi blev nødt til at snakke til bunds.«

At scenen ikke er med i filmen, er suverænt Kaspar Astrup Schröders beslutning:

»Det var mit valg at forfølge følelserne mere end facts i filmen og at gemme lidt til serien.«

Efter premieren fortryder han sin prioritering, for den har taget for meget fokus den seneste uge:

»Jeg forstår godt, at der bliver peget på det, så det ærgrer mig måske lidt, at det ikke er kommet med i filmen. Tanken var, at filmen skulle sætte en tone og tease for serien, men i forhold til den kritik, jeg får, ville jeg ønske, at det var serien, der var blevet anmeldt.«

Efter en uge med premierer og anmeldelser, slår Kaspar Astrup Schröder én gang for alle fast:

»Det er min film. Medina har ikke haft nogen som helst redigeringsret. Måske er det, fordi jeg står så meget på hendes side, at det virker som hendes film – men det er mit projekt.«