Lyt til artiklen

Tv-programmet 'Det sidste ord' er en løgn, der er 'endnu hæsligere end døden selv'.

Så voldsom lyder dommen fra Berlingskes film- og tv-reporter Kristian Lindberg, i forbindelse med at Mikael Bertelsen søndag aften kunne sende seneste afsnit af sin, ifølge Berlingske-journalisten, 'morbide interviewserie'.

I 'Det sidste ord' får store danske personligheder en sidste mulighed for at lette hjertet og forsøge at forme deres eftermæle, inden programmet bliver sendt på TV 2 efter deres død.

Ingen andre end Bertelsen selv ved, hvem der er blevet interviewet til serien, eller hvornår optagelserne fandt sted. Og søndag aften var det så Lise Nørgaards tur til at fortælle om det liv, som nu er slut.

Tv-programmet 'Det sidste ord' er en løgn, der er 'endnu hæsligere end døden selv', mener Berlingskes Kristian Lindberg.
Tv-programmet 'Det sidste ord' er en løgn, der er 'endnu hæsligere end døden selv', mener Berlingskes Kristian Lindberg. Foto: SimsonogZartov/TV 2
Vis mere

Det gjorde hun med både humor og lune. Og de fleste vil nok også kunne forstå, hvis den 105-årige journalist og forfatter allerede inden Mikael Bertelsens opkald havde overvejet, at døden rykkede hastigt nærmere.

Men hvad med de andre i serien, som foreløbig tæller Bent Fabricius-Bjerre, Povl Dissing, Uffe Ellemann-Jensen – foruden alle de levende, der endnu ikke er offentliggjort?

Alene spørgsmålet om, hvordan TV 2 udvælger og henvender sig til disse, bør få det etiske advarselsflag til at blafre, mener Kristian Lindberg. Hvordan forklarer man for eksempel over telefonen, at den kendte dansker udelukkende kontaktes, fordi vedkommende 'er ved at dø'?

»Er det Bertelsen selv, der foretager det svære første telefonopkald til en aldrende berømthed, som dermed for alvor må indse, at enden er nær? Det virker som en lidt for sensitiv opgave at overlade til en ung og frejdig assistent, der måske ikke har samme fornemmelse for dødens alvor som Bertelsen,« skriver han.

Han mener, at TV 2 lyver om døden, når de fremstiller den som noget smukt, som alle døende er afklarede omkring, når den i virkeligheden 'stort set altid er hæslig i menneskelivet'.

Og skulle den interviewede ødelægge dette glansbillede med betragtninger om frygt og angst, 'kan det jo bortredigeres', skriver han.

»Og har den døende reelt andre muligheder end at fremstå heroisk og afklaret, når først optagelsen er i gang?«

B.T. har spurgt Mikael Bertelsen, om han er enig i kritikken af, at 'Det sidste ord' er et skønmaleri af døden.

Han er ligeledes blevet spurgt, om han selv kontakter kilderne, om nogle også kontaktes, før de vurderes som værende tæt på at dø, og om det klippes ud, hvis den interviewede taler om ubehagelige ting som angst for døden.

Mikael Bertelsen ønsker dog ikke at give interview om sin interviewserie, da han ikke vil stjæle fokus fra de medvirkende, lyder det.