DR forsøger igen og igen, men har de sidste mange år ikke kunnet ramme den gyldne million seere, når det kommer til selvopfundne underholdningsshows. Lige nu er afløseren til 'X Factor', 'Live!' i fare for at ende som en ny fredags-fiasko.

Det er bare svært at opfinde et populært underholdningsprogram.

Siden TV2 i 2005 købte 'Vild med dans' af britiske BBC, har DR forsøgt at svare igen med selvopfundne danske koncepter, men har med programmer som 'Flashback', 'Mentor' og 'Skjulte stjerner' igen og igen måttet smide håndklædet i ringen.

I fredags havde det seneste skud på stammen, 'Live!', faretruende 329.000 seere, og udviklingschef Martin Bengtsson fra Nordisk Film TV, der har været med til at opfinde programmet, erkender, at det er svært at konkurrere imod udenlandske hit-programmer.

»Når man laver underholdningsformater i USA, Tyskland og England, har man gigabudgetter og kan teste det mange gange, før det lanceres. Vi tester også alt, hvad vi kan, men vi har ikke samme muligheder med vores økonomi.«

(Nederst i artiklen kan du se alle DR's mislykkedes forsøg på at nå en million seere)

Martin Bengtsson ærgrer sig over, at 'Live!' er kommet så dårlig fra start, men tilføjer, at de godt vidste, at de ikke ville ramme lige så bredt, som DR plejer med for eksempel 'X Factor'.

»Sammen med DR har vi villet prøve noget nyt, som vi godt vidste ikke nødvendigvis ville give en million seere. For det første synger de fleste af deltagerne deres egne sange i stedet for kendte hit, og så har vi fjernet audition-runderne med sjove, underfundige eller mindre gode sangere, fordi vi havde et ønske om at lave et show med artister, som er mere etablerede og lidt længere i deres karriere, og det tager selvfølgelig noget af underholdningsværdien.«

Martin Bengtsson var for to år siden med til at lancere et af DR’s seneste succesprogrammer, 'Alle mod 1', hvor seerne blev involveret med en app.

Samme koncept skulle være med til at gøre 'Live!' til en succes, men denne gang har det vist sig at blive en udfordring, da seere, der har fulgt med på streaming, i første show ikke kunne nå at stemme på grund af et forsinket tv-signal.

»Det er da møgirriterende, at teknikken ikke helt levede op til forventningerne. Når man bygger et format på, at man skal bruge en app, så skal det selvfølgelig også virke. Det virkede under 'Alle mod 1', og vi tror stadig på, at det er måden at få de yngre seere og børnefamilierne til at se underholdning på fredag aften nu og i fremtiden. Men det er klart, når man kommer uheldig fra start, så får man hug,« lyder det fra Martin Bengtsson.

Seerne vil hellere se Rolf Sørensen danse i 'Vild med dans'.
Seerne vil hellere se Rolf Sørensen danse i 'Vild med dans'. Foto: Martin Sylvest
Vis mere

Tv-producent Thomas Heurlin fra produktionsselskabet Impact TV har fulgt ’Live!’ fra sidelinjen og giver sit bud på, hvorfor det ikke er blevet en succes.

»De har taget noget, som minder lidt om ’X Factor’ uden at være det, og det kan man som seer godt blive lidt irriteret over. Underholdning skal være let fordøjeligt, og hvis det ikke giver en hel klar fornemmelse af, at her er noget frisk og nyt, så er man tilbøjelig til at gå tilbage til det, man kender, og vælger ’Vild med dans’.«

Thoma Heurlin mener, det er vigtigt, at DR bliver ved med at udvikle nye programmer, som også kan sælges til udlandet, men han er bange for, at de aldrig kommer til at opfinde underholdningsprogrammer, som når ud til en million seere.

DR står foran en stor sparingsrunde, og det ser ikke godt ud for underholdningsområdet, forklarer han.

»Det er skidedyrt at udvikle tv-shows, og jeg er bange for, at regeringen kommer til at spænde ben for DR ved at give dårlige arbejdsvilkår. Det er public service at udvikle nyt og samtidig ramme hele befolkningen, og det gør man ikke med smalle kulturprogrammer.«

Blachmans 'Mentor' blev aldrig nogen succes.
Blachmans 'Mentor' blev aldrig nogen succes. Foto: Christian Liliendahl
Vis mere

Martin Bengtsson vil ikke erklære ’Live!’ død endnu og håber, at de trods hård konkurrence fra ’Vild med dans’ kan få seerne tilbage.

»Nu slutter vi med audition på fredag, og så ændrer programmet sig, så artisterne får mulighed for at optræde i længere tid som seerne kender fra lignende shows, og app’en ændrer sig, så man stemmer ved at give point fra 1-10. Jeg vil gøre alt for at sige til DR, at vi skal lave en sæson mere, så skal vi nok bare ikke lægge samtidig med ’Vild med dans’.«

Han påpeger, at første sæson af ’Alle mod 1’ netop blev sendt i en periode uden stor konkurrence fra udenlandske koncepter.

»Så havde seerne tid til at opdage det nye format. Jeg er stadig mega stolt af, at vi er et lille land, der tør tage chancer. Det gjorde vi med ’Live!’, og med app’en kan vi også se, at vi har fået mange nye unge seere med, som normalt ikke ser flot-tv fredag aften.

Se listen: DR’s mislykkedes forsøg på at ramme en million seere (Siden 'Vild med dans' begyndte i 2005)

’Vidunderbørn’
2015-2017
Børn dyster i klassiske kunstarter som klaver, violin, sang og ballet.
Udviklet af DR og Nordisk Film TV
Seertal: 400-500.000

’Flashback’
2017
Kendte danskeres pinlige historier genopføres af skuespillere med Birgitte Hjort Sørensen som vært.
Udviklet af Skylark
Seertal: 400-500.000

Master Fatman forsøgte forgæves at få danskerne til at stresse af med 'Hiv stikket ud'.
Master Fatman forsøgte forgæves at få danskerne til at stresse af med 'Hiv stikket ud'. Foto: Claus Bech Andersen
Vis mere


’Alle mod 1’
2016-2017
En deltager i studiet quizzer imod seerne der er med via en app. Mads Steffensen er vært.
Udviklet af DR og Nordisk Film TV
Seertal: 600-800.000

’Versus’
2014-2016
Deltagerne i studiet skal sammen med seerne gætte hvem der vinder i en række skøre dueller. Jakob Riising er vært.
Udviklet af DR og Mastiff
Seertal: 500-700.000

’Mentor’
2013
Thomas Blachman og fem andre musikalske personligheder dyster om at være den bedste mentor for et sangtalent.
Udviklet af Thomas Blachman
Seertal: Cirka 300.000

’Skjulte stjerner’
2011
Kendte danske sangere finder skjulte talenter som de så optræder live med. Der er ingen dommere. Deltagerne går videre via sms-stemmer.
Udviklet af DR og Blu
Seertal: 400-500.000

Tim Schou var en af de kendte deltagere i 'Skjulte stjerner'.
Tim Schou var en af de kendte deltagere i 'Skjulte stjerner'. Foto: FLINDT MOGENS
Vis mere


’Hiv stikket ud’
2007
Master Fatman skal hjælpe tre kendte danskere med at stresse af.
Udviklet af DR
Seertal: Cirka 500.000

’Førstevælger’
2006
Peter Palshøj er vært i konkurrencen hvor to teenagere vælger sit hold til at dyste i en række konkurrencer.
Udviklet af DR
Seertal: Cirka 250.000