»Jeg er ude,« lød det. Fem gange. Iværksætterparret Katja og Morten Krause Jensen forlod i 2018 'Løvens hule'-studiet uden investor.

De fem løver havde elsket deres virksomhed, Kinoa, men det spændte ben for det unge par, at de ikke havde styr på tallene. De gik tomhændede hjem. Og gik konkurs.

»Vi gik derfra med en tom følelse. Tænkte: 'Shit, hvad gør vi nu?' Men vi havde allerede inden gjort os tanker om, hvad der skulle ske, hvis det ikke gik,« fortæller Morten Krause Jensen.

»Vi vidste, det ikke gav mening at gå videre uden en investor. Vi kunne ikke tage nye, store kunder ind, fordi vi ikke kunne lægge ud for det, og vi havde lånt alt, hvad vi kunne låne.«

Det var langtfra nogen nem beslutning. I årevis havde de kæmpet for virksomheden, der laver morgenmadsprodukter baseret på såkaldte superfoods.

Katja Krause Jensen var gået 100 procent ind i projektet fra start. Havde investeret alt, hun ejede. Havde lånt alt, hvad banken kunne tilbyde.

Ægtemanden arbejdede i starten ved siden af, men endte med at sige op, hæve pensionen og slutte sig til sin hustru fuldtids. Det gik også godt. Kinoa havde Salling på kundelisten, og flere andre store købere havde vist interesse.

Men parret havde simpelthen ikke økonomien til selv at lægge ud for produkterne. Uden investor var det slut.

»Vi skulle lige samle os mod til. Det er den hårdeste beslutning, vi nogensinde har taget,« siger Morten Krause Jensen. Hustruen supplerer: »Vi sad og græd.«

I de økonomiske ruiner stod parret nu og skulle acceptere nederlaget. De prøvede at se fremad. Søgte job. Fik Kinoa-eventyret på afstand.

Der gik et halvt år, fra parret blev afvist i 'Løvens hule', til programmet blev sendt på tv i marts 2019. Det var hårdt at opleve dødsstødet én gang til. Men så skete der noget, da programmet blev vist.

Efter udsendelsen kom parrets indbakke på overarbejde. Blot en time, efter programmet var blevet sendt, lå der 140 henvendelser. 140 potentielle investorer.

»Det var helt absurd at opleve, fordi vi så længe havde kigget efter den helt rigtige investor,« fortæller Morten Krause Jensen.

Det var ikke kun investorer, der meldte sig i indbakken. Det var også kunder. Kunder, der forgæves var gået i Føtex og Bilka efter et Kinoa-produkt.

Parret fik blod på tanden igen. Besluttede at kigge de mange investorer gennem. Fandt fem-seks stykker at gå videre med. Fandt et match: Kim Uno Mogensen.

Han ved intet om morgenmad, men han ved noget om at drive forretning. Han ejer den jyske virksomhed Uno Transport, og han havde den aften i 2019 siddet og set 'Løvens hule'.

»Jeg syntes virkelig godt om Katja og Morten. Det er nemt at danne sig et indtryk af andre mennesker, når man kan se dem i tv. Så er man jo allerede nået langt.«

Han sendte dem en mail. Forklarede, hvilke tanker han gjorde sig om et eventuelt partnerskab.

»De valgte heldigvis mit forsigtige forslag.«

Kim Uno Mogensen har købt sig ind på 51 procent af virksomheden for et uspecificeret beløb. Der er nemlig lavet en særaftale om, at han løbende betaler udgifterne.

»Jeg er den, der finansierer, og den praktiske gris i forhold til bogholderi, budgetter, lager og så videre,« fortæller han.

Netop den aftale passer parret, der jo blev syltet på deres manglende fokus på tal, fantastisk.

»Vi er alle gået meget helhjertede ind i samarbejdet. Og vi føler virkelig en god kemi,« siger Katja Krause Jensen.

I år er de så for alvor kommet i gang igen. Salling er tilbage som kunde. Og Dagrofa vil i det kommende år også forhandle Kinoa-produkter.

Kinoa-produkter er fast inventar i Føtex og Bilka. I 2021 lander de også på hylderne i Meny.
Kinoa-produkter er fast inventar i Føtex og Bilka. I 2021 lander de også på hylderne i Meny.
Vis mere

Parret satser desuden på engrosmarkedet. Og på Holland. Næste skridt er nemlig at sælge Kinoa-produkter i tulipanlandet. Og derefter nabolandene. Derudover er de ved at udvide sortimentet.

»Det har været en hård opstart, men det er positivt, for det er gået godt,« siger Katja Krause Jensen.

Både hun, ægtemand og investor har tårnhøje forhåbninger. Modet er godt, selv om rejsen hidtil er stødt på et par omveje.

»Der har været op- og nedture. Især nedturene har været med til at forme os som iværksættere – og ikke mindst også som mennesker.«

»Vi har lært, hvor vores styrker og mangler er, og at vi for at kunne lykkes 100 procent skal alliere os med mennesker, der kan det, vi ikke kan. Det betyder også, at vi, der hvor vores styrke ligger, kan blomstre meget mere,« lyder det fra Morten Krause Jensen.