Når TV-vært Anders Breinholt og musiker Søren Rasted bevidst drikker sig fulde for åben skærm i programmet 'Breinholts Julekalender', så er de med til at promovere en i forvejen problematisk alkoholkultur.

Sådan lyder det fra en række organisationer, der over for Kulturprogrammet Babylon på 24syv opfordrer Viaplay til at ændre konceptet.

»Det med at drikke så store mængder på én gang, som de gør i de her optagelser, er en dårlig idé af mange årsager. Man har et ansvar for at passe på dem, der ser det. Det her er en promovering af en måde at drikke på, som vi ved kan sætte andre i fare,« siger Ida Fabricius Bruun, som er direktør for Alkohol & Samfund.

Siden 2017 har Anders Breinholt og Søren Rasted i selskab med ølekspert Carsten Berthelsen været vært for en årlig julekalender, hvor konceptet er, at de smager på 24 øl og får én snaps pr. adventssøndag.

Hver øl agerer ét afsnit i julekalenderen, som bliver sendt i løbet af december. Selve julekalenderen optages dog i ét hug, hvilket betyder, at de tre værter hen imod slutningen bliver meget berusede.

Tidligere har julekalenderen være sendt på TV2 som et spinoff på programmet Natholdet. I år er det dog Viaplay, der står for at sende julekalenderen.

Folket har efterspurgt øljulekalenderen, fortæller Anders Breinholt. »Folk har virkelig forstået vores motiver. Vi er bare nogle voksne mænd, som står helt barnligt glade i et studie og smager nogle øl og har en fed stemning,« siger han om 'Breinholts julekalender'. (Arkivfoto). Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Folket har efterspurgt øljulekalenderen, fortæller Anders Breinholt. »Folk har virkelig forstået vores motiver. Vi er bare nogle voksne mænd, som står helt barnligt glade i et studie og smager nogle øl og har en fed stemning,« siger han om 'Breinholts julekalender'. (Arkivfoto). Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Vis mere

Anders Breinholt er ikke vendt tilbage på 24syvs henvendelser.

I en skriftlig kommentar skriver programdirektør for Viaplay Group Kenneth Kristensen, at 'Breinholts Julekalender' er et etableret koncept, der først og fremmest handler om god øl og juletraditioner.

»Programmet tilbyder i vores øjne ren underholdning, og vi deler ikke opfattelsen af, at der opfordres til druk,« skriver han.

Ida Fabricius Bruun mener ikke, at det er god underholdning, når værterne med længder overstiger myndighedernes anbefalinger for alkoholindtag.

»En af musikerne i programmet sagde, at han havde blackout allerede efter episode 13 sidste år. Så er det, at man er nødt til at spørge sig selv, om det er sjovt at drikke, indtil man ikke kan huske, hvad man har lavet,« siger hun.

Hos organisationen Blå Kors, som hjælper børn og unge, der vokser op i hjem med alkoholmisbrug, er generalsekretær Christian Bjerre ikke glad for Anders Breinholts julekalender.

Han frygter blandt andet, at den kan inspirere seere til at have et usundt forhold til alkohol og druk.

»Den (julekalenderen, red.) taler ind i en alkoholkultur, der er særlig slem i julen. Man skulle have tænkt sig om og prøvet at finde et andet setup, som kunne være underholdende. Det kunne man faktisk finde ud af også til voksne, uden at det behøver være en druk-julekalender,« siger Christian Bjerre, som gerne så, at Viaplay droppede julekalenderen.

Der er heller ikke begejstring at finde over for Anders Breinholts julekalender hos organisationen Tuba, som ligesom Blå Kors rådgiver børn i alkoholiserede familier.

»Julekalenderen bidrager til, at det for nogle unge kan være svært at navigere i, hvor grænsen for alkohol er. Det ser ud, som om værterne har det sjovt og hygger sig. Men det er faktisk ikke det indtryk, man har, når man i sit eget hjem oplever sin mor eller far blive fuld,« siger fagkoordinator i Tuba Henrik Prien.