Vi er nået til tredje – og sidste – sæson af DRs søndagsdrama 'Carmen Curlers', som siden 2022 har givet os virkelig solid underholdning.
Denne sæson er ingen undtagelse – og endelig får vi dét, som jeg har glædet mig til siden første sæson. Ét irritationsmoment har jeg dog svært ved at slippe.
Året er 1968 og Axel Byvangs 'Carmen Curlers' er blevet en buldrende succes både i Danmark og globalt.
Men alt bliver forandret, da firmaet kommer i pengeproblemer og en rig amerikansk forretningsmand tilbyder at købe hele molevitten for et svimlende beløb.
Penge, og især mange penge, kan sætte selv den bedste på prøve, og det sker naturligvis også for seriens trekløver Axel, Frans og Birthe (spillet fremragende af Morten Hee, Nicolai Jørgensen og Maria Rossing).
Særligt Birthe, der siden første sæson er gået fra at være landmandskonen, der tog sig af hjemmet og dyrene, til nu at være en vaskeægte underdirektør, bliver udfordret på moralen, da der kommer penge og magt på bordet.
Hendes historie er en af de helt store styrker ved 'Carmen Curlers' i det hele taget - og denne tredje sæson i særdeleshed.
Maria Rossing er fænomenal - og har været det siden første sæson, men i denne sæson er hun bedre end nogensinde.
Måske netop fordi det er hende, der på mange måder har været det menneskelige modstykke til Axel Byvangs excentriker. Hende vi som seere har sat vores lid til altid gjorde det rigtige, det ordentlige, det menneskelige.
Og pludselig er hun ikke så god af sig længere, når udsigten til en fin titel eller et stort pengebeløb kommer på bordet.
Det var en usædvanlig nyhed, da DR tilbage i 2021 meldte ud, at man ville lave hele tre sæsoner af 'Carmen Curlers'. Normalt ser tv-stationerne lige, hvordan den første sæson går, før man bestiller en ny.
Men her var der altså en stor flok skuespillere, der fik lovning på et job de næste fire år, ligesom vi som seere fik en form for sikkerhedsgaranti.
I denne tredje sæson indkasserer serien – og os seere – på mange måder frugten af det noget modige valg, man tog dengang.
Det er en ren genistreg at åbne sæsonen på brylluppet mellem Birthes søn Svend og den tidligere så fine Vitas datter Kirsten.
Da serien startede var de to børn – spillet godt af henholdsvis Louis Næss-Schmidt og Kaya Toft Loholt – og nu er de store teenagere, der skal giftes og have et barn.
Premiereafsnittet fik mig til at tænke på den amerikanske film 'Boyhood' fra 2015, som blev optaget over 12 år med de samme skuespillere.
Det kan bare virkelig noget særligt, når man bruger de samme skuespillere gennem en række år. Og effekten er især stærk ved børn, hvor ældningen tydeligt ses.
På samme måde er det fedt, at vi får lov at følge karaktererne så længe, og i denne tredje sæson føles det som kronen på værket, når vi ser karakterer ændre sig og magtforhold skifte, ligesom man virkelig får fornemmelsen af et tidsbillede af ikke mindst kvindefrigørelsen i 60'erne.
Vita, der startede som en ultrasnobbet direktørfrue, er nu en famlende kvinde, som skal finde sine ben i at være på arbejdsmarkedet og have en syg mand, der ikke længere giver hende prestige.
Magtforholdet er i den grad byttet om, og det er virkelig godt tv.
Ikke mindst glæder jeg mig til at se, hvad der videre sker mellem Vita, spillet med ekstrem stor sårbar finesse af Mille Lehfeldt, og Birthes mand Jørgen, spillet af altid gode Lars Ranthe, som synes at mødes i at have det svært i den nye virkelighed.
I det hele taget er skuespillet, som i tidligere sæsoner, blændende i 'Carmen Curlers', som også er en fryd for øjet.
Desværre er der én ting, der irrterer den ellers virkelig gode tv-oplevelse.
DR har det med at lave serier med ekstremt mange forskellige plotforløb, og 'Carmen Curlers' er ingen undtagelse.
Selvom karaktererne er interessante, bliver det næsten for meget af det gode, når man skal følge så mange forskellige historier.
Jeg har eksempelvis svært ved at svinge mig op til sådan rigtigt at interessere mig for Axel Byvangs nye kone, mens jeg baseret på seriens tre første afsnit gerne vil se meget mere til den uhyre interessante Frans.
Når det er sagt, så er den sidste sæson af 'Carmen Curlers' i den grad vellykket, og alt tyder på, at serien slutter på fineste vis.
Anmeldelsen er baseret på de første tre afsnit af 'Carmen Curlers' sæson tre.