Mod kryb og kærlighed gælder alle kneb, og Antboy får brug for de fleste, når superheltenes velkendte verden endnu engang bukkes ned i en hyggelig dansk provinsidyl.

'Den røde furies hævn' kan ikke som forgængeren overraske os med sin uskyldige charme, så i stedet tager instruktør Ask Hasselbalch fat i et andet grundlæggende superheltetema - de uoverskuelige identitetsproblemer, der følger med evnerne og den skjulte forklædning. Alle superhelte slås med deres identitet, men Antboy har ligesom mere at have det i end Batman.

Uden kappen er Pelle Nøhrmann nemlig stadig bare en lille tissemyre med vokseværk. Nu ovenikøbet 13 år, teenager og håbløst forelsket i søde Ida, der kurtiseres af klassens nye Christian, som spiller guitar, er veganer og vil redde verden fra burhøns og CO2. Hvad stiller en superhelt op mod den slags?

Og for at det ikke skal være løgn har myredrengen også dameproblemer, når han er Antboy. Efter at have reddet brilleaben Maria fra Middellunds værste mobbere, brænder superhelten hende nemlig af til skolefesten, og så forandrer den stille pige sig til en ægte furie, der med sin fars usynlighedskappe bliver en superskurk fuld af hævntørst.

Det er et klassisk træk, at skurken er en forsmået fan, men det er et smart twist samtidig at lade usynlighed blive et våben for skolens oversete pige. Superhelteuniverset spejler på original vis livet i 7. klasse, og det er i høj grad styrken og glæden ved 'Den røde furies hævn'.

Middellund er blevet lidt større, actionscenerne lidt skarpere, og karakterne har fået mere gods. Det er tydeligvis Hasselbalchs intention at lade både 'Antboy's verden og tone udvikle sig i takt med at skuespillerne bliver ældre. Som en dansk 'Harry Potter', hvor alvoren tager til fra gang til gang, og det er en oplagt god ide.

Antboys univers kan nemlig sagtens rumme mere tyngde uden at miste sin afvæbnende humor. Terror-tvillingerne, der bliver bidt af en muteret eghjort-bille og fungerer som den fængslede Loppens håndlangere, er således allerede lidt for pjattede til rigtigt at skræmme os.

Til gengæld er Astrid Juncher-Benzon et hit som Den røde furie. Uskylden selv, når hun er Maria, og farlig dæmonisk stemme, når hun er usynlig, med sin kappe effektfuldt gnistrende i mørket. Med hende, Ida og side-kicket Wilhelm er enmyreshæren 'Antboy' vokset til en slagkraftigt kvartet, der vil begejstre både drenge og piger.

Antboy, superheltefilm, fire ud af seks stjerner