Tv-reklame driver rovdrift på Olsen-banden, mener Henning Sprogøe

Vi kender dem som den fasttømrede trio, der altid er på jagt efter det næste kup. Men det er ikke længere planer om millioner, der fremlægges af Egon Olsen. Siden efteråret 2010 har vi derimod oplevet en Stofa-sælger i rollen som den geniale Egon, hvor planerne om millionerne er erstattet med tilbud om kabel-tv.

Men står det til sønnen af den nu afdøde Ove Sprogøe, skuespilleren Henning Sprogøe, så burde kampagnen aldrig være lavet. En kampagne, der indtil videre tæller seks reklamefilm, mens en syvende er på vej.

- Når man ser reklamerne, så er det da godt lavet rent teknisk. Men jeg synes, det er synd, når man driver rovdrift på Olsen-banden. Man skærer filmene ud i tusind stykker og smider det ud for hundene, siger Henning Sprogøe til B.T.

Pas på Olsen-banden

I samtlige reklamefilm er Ove Sprogøe pillet helt ud af materialet fra de folkekære Olsen-banden-film, hvilket har fjernet enhver ophavsret til Sprogøe-familien. Derfor blev de heller ikke kontaktet, da reklamefilmene skulle produceres.

Henning Sprogøe er dog ikke i tvivl om, at han havde takket nej, hvis han havde haft muligheden for det.

- Jeg synes, det er for let at gå ind i kronjuvelerne og smide en privat reklamemand ind, der vil sælge noget bredbånd. Jeg synes, man skal være varsom med Olsen-banden, mener han.

Olsen-bandens eneste nulevende medlem, Morten Grunwald, er dog uenig i kritikken.

- Jeg har ikke spor imod kampagnen. Den er lavet vittigt og elegant. Jeg synes overhovedet ikke, at filmene har tabt noget ved det, der er blevet lavet, fortæller Morten Grunwald, der blev folkeeje i sin rolle som Benny.

Hos Stofa forstår man godt kritikken fra Henning Sprogøe, men her fastholder man, at reklamerne blot er god markedsføring.

Markedsføring til kanten

- Jeg kan godt forstå, at nogle synes, der ikke skal pilles ved Olsen-banden. Vi ved godt, at det her er markedsføring helt ud til kanten, men der har ligget et stort arbejde i at cleare alle rettigheder, fortæller Jesper Maarck, der er kommunikationschef hos Stofa.

Det ændrer dog ikke ved Henning Sprogøes vurdering af det samlede produkt.

- Jeg synes ikke, det er godt. Man har jo et bestemt forhold til Olsen-banden, og jo mere man udvander det, jo mere ærgerligt er det, mener Henning Sprogøe.