Sex. Sex. Og atter sex. Dét er, hvad alle taler om omkring Lars von Triers nye film ’Nymphomaniac’.

Og der er sex. Masser af sex. Bare ikke for den svenske skuespiller og Trier-veteran Stellan Skarsgård. Han får ikke en dyt!

- Jeg ved ikke, hvad det er, der sker med min karriere. Førhen fik jeg sex i alle mine film, nu er det slut, griner Stellan Skarsgård og fortsætter: ’Jeg har lige lavet ’Askepot’ for Disney og der fik jeg heller ikke noget sex. Efterspørgslen efter min krop er blevet mindre og mindre med årene. Men jeg foretrækker nu også at have sex i det virkelige liv, siger han.

Skulle nogen læsere have været på månen og dermed ikke fulgt med i hypen omkring Lars von Triers nye film ’Nymphomaniac’, så handler den - som titlen antyder - om en nymfoman. Hun hedder Joe og bliver en mørk aften overfaldet og efterfølgende reddet af eneboeren Seligman, som Skarsgård spiller, der tilbyder hende en varm seng og en kop te. Og henover den dampende kop begynder hun at fortælle om sit liv. Og ikke mindst sin lyst. Og i disse utallige tilbageglimt på hendes liv som nymfoman, bliver der altså ikke sparet på sex-scenerne. Og de er hardcore!

- Filmen er ikke pornografisk. Du kan ikke onanere til den her film. Ikke en gang hvis du spoler ’fast-forward’, joker Stellan Skarsgård, som på ingen måde finder filmen provokerende.

- Måske fordi jeg har et meget ukompliceret forhold til mine kønsdele. Jeg voksede op med forældre, der rendte rundt nøgne, og vidste, længe før alle mine klassekammerater, hvordan børn blev til. Så for mig er den ikke kontroversiel. Måske i Salt Lake City og Kabul, siger han.

Den 61-årige skuespiller - og Hollywoodstjerne - har været nær ven med Lars von Trier, lige siden de arbejdede sammen første gang på ’Breaking the Waves’ og de ses så ofte, som det nu kan lade sig, når man bor på hver sin side af Atlanten.

- Jeg sætter stor pris på mit venskab med Lars. Vi kan tale om alt. Fortælle hinanden fjollede vittigheder, tale om mad, bøger, politik. Og så skændes vi aldrig. Vi siger bare ’du er en idiot’, og så er det overstået, siger Skarsgård, også er så stor en fan af Trier som instruktør, at han siger ja til hvadsomhelst. Uden at læse manuskriptet først.

- Lars er fantastisk til at få alle til at føle sig godt tilpas under optagelserne. Hvadenten det er stjernerne eller teknikerne. Han er aldrig deprimeret, når han arbejder på en film.

- Han har forandret sig utrolig meget - til det bedre - med årene. Som alle andre instruktører er han kontrol-freak, og på de første fem film han lavede, var hans forhold til skuespillerne elendigt og derfor er de teknisk dygtige, men kolde. Fra ’Riget’ begyndte han at give slip på kontrollen over sine skuespillere, og pludselig begyndte et virkeligt liv at udspille sig foran kameraet. Men han var ikke helt klar til at slippe 100 pct., så han troede, at han kunne hypnotisere dem og dermed bevare noget kontrol, men det kunne han selvfølgelig ikke. Så det har han også droppet. Og i dag taler han bare til os, er meget afslappet, forklarer Stellan Skarsgård om Lars von Triers arbejdsmetoder.

Og nogen skal jo forklare dem, når nu Lars von Trier på andet år har valgt at have mundkurven på ovenpå hans nazi-udtalelser.

- Jeg forstår godt, at han har besluttet at holde sin mund. Jeg tog ham virkelig i forsvar i Cannes for to år siden, fordi jeg virkelig var vred. Han sad i Cannes omgivet af mennesker, der kendte ham og vidste, at han ikke er nazist. Så selvfølgelig tror han, at han kan lave en joke. Og næste dag er det en nyhed i hele verden. Hans børn går i skole og læser overskriften ’Lars von Trier er nazist’, og festivalen - som det år stod i ytringsfrihedens tegn, hvad gør de? De beder ham undskylde, og de forbyder ham adgang til festivalen. Kujoner. Han var såret. Virkelig såret. og er det stadig, siger Stellan Skarsgård om Triers tavshed.

’Nymphomaniac’ har premiere 1. juledag.