Der er rigtig mange nye danske dramaserier på vej til tv-seerne. Kameraerne snurrer allerede for en ny sæson af ’Bedrag’, der vender tilbage på skærmen til efteråret. Og til sommer går TV2 i gang med optagelserne af fjerde sæson af den populære serie ’Badehotellet’.

TV2 har skruet op for blusset og sender ligesom DR nu dansk drama både forår og efterår. Om kort tid går det løs med Hella Joofs nye komedie ’Bedre skilt end aldrig’, der havde international forpremiere ved Filmfestivalen i Berlin i sidste uge. I øvrigt ligesom det var tilfældet med DR1s ’Bedrag’ sidste år.

Den internationale interesse og fokus på danske og skandinaviske tv-serier er usvækket. Således har BBC2 afsat fast sendetid til skandinaviske tv-dramaer hver lørdag. Men i takt med, at antallet af tv-serier vokser, er der brug for flere penge. Det er dyrt at lave dansk dramatik til tv, så kommercielle tv-stationer som TV2, TV3 og Discovery er begyndt at kigge ud over grænserne i håb om at finde penge til deres projekter.

Kapital

Således fik TV2 en aftale med streamingtjenesten Netflix om at skyde penge ind i tredje sæson af den populære ’Rita’-serie. Mange af de nye tv-serier står og falder med, om der kan skaffes udenlandsk kapital. Eksempelvis har programdirektør Maiken Wexø fra Discovery Networks netop meldt ud, at Kanal 5s nye thriller fra forfatterparret Adam Price og Søren Sveistrup kun kan blive en realitet, hvis den får støttekroner og penge udefra.

»Det er skønt at have så meget dansk dramatik i fladen, men vi kan ikke lave så meget, som vi gør, uden at tv-producenterne skaffer finansiering, og det er benhårdt arbejde. Det er dem, der er rundt med hatten i hånden. Noget lykkes, andet lykkes ikke,« siger TV2s dramachef Katrine Vogelsang, der understreger, at der er rimelig ens vilkår for alle kommercielle tv-kanaler.

Vigtigt signal

»Vi modtager ingen licens, og det er dyrere at lave dramaserier, end hvad der kan tjene sig ind. Det er derfor, vi er i Berlin, selv om vores publikum er i Danmark. Der er så stor interesse for dansk dramatik ude i verden, at vi kan få andre til at betale,« sigerKatrine Vogelsang og påpeger, at støtten fra den såkaldte Public Service-fonden er et vigtigt signal om hjemlandets opbakning til nye dramasatsninger.

»Danske dramaserier er stadig hotte i udlandet, og der er kommet flere kunder og nye spillere på tv-markedet - f.eks. streamingtjenester som Netflix, der er begyndt at kigge på lokale produkter. Desuden er der også kommet skandinaviske aktører, der er på udkig efter nye tv-serier,« siger mediekonsulent og tv-ekspert Keld Reinicke, der har været programchef hos TV2.