Det var Nils Malmros' kærlighed til hans muse og yndlingsskuespillerinde, Line Arlien-Søborg, der var medvirkende til, at Malmros hustru blev syg og slog parrets ni måneder gamle datter ihjel i en psykose.

Det skriver den i dag 47-årige Line Arlien-Søborg i en syv sider lang artikel i filmmagasinet Ekko.

I to film var hun Nils Malmros' foretrukne skuespillerinde, og netop i perioden op til tragedien, hvor Nils Malmros' hustru slog parrets ni måneder gamle datter ihjel, var hun helt tæt på Malmros, som hovedrolle indehaver i ’Skønheden og udyret’, der blev filmet i perioden op til tragedien, og blev præsenteret i udlandet lige efter tragedien med baby-datteren.

Filmen ’Sorg og glæde' handler om netop den periode, og tiden lige efter. Her beskrives Line Arlien-Søborg som en ung, kåd skuespillerinde, der flirter kraftigt med Malmros og filmholdet.

 TV: Sådan var det at filme Malmros' tragedie

Men det er en fordrejning af sandheden, mener Søborg, der nu tager til genmæle et halvt år efter premieren på ’Sorg og glæde’, og afslører, at Malmros var forelsket i sin dengang 17-årige hovedrolleindehaver. På trods af, at tragedien netop havde ramt instruktøren. Det fik hun at vide af Malmros selv - kun to uger efter drabet på datteren. På et hotel i forbindelse med Berlin Filmfestival, hvor ’Skønheden og udyret’ var med i hovedkonkurrencen om Sølvbjørnen:

- På hotelværelset erklærede Malmros mig sin kærlighed. Han understregede, at hans følelser for mig ikke kunne sammenlignes med den kærlighed, han følte for sin kone.

- Malmros’ kone havde fornemmet hans følelser for mig, og han fortalte, at det havde været medvirkende til hendes depression og psykose - og dermed deres lille datters død, skriver Line Arlien-Søborg i Ekko.

Malmros beskriver selv situationen, men på en noget anden måde i filmen ’Sorg og glæde’. Her ligger de på hver sin side af en dobbeltseng, hvor der intet fysisk sker, men der er tydeligt en flirtende kontakt mellem dem. Malmros har også sagt, at der var en gensidig flirt, men erkendte senere i Ekstra Bladet, at det kun var ham, der havde flirtet:

- Det var en envejs-flirt. Som instruktør flirter man nogle gange med sine skuespillere for at løfte dem, sagde han.

Nu fortæller den i dag 47-årige gymnasielærerinde, at hun føler sig misbrugt og at Malmros har fordrejet og manipuleret med fremstillingen af hende i ’Sorg og glæde’. Og at hun forgæves forsøgte at få Malmros til at skrive hende ud af filmen, eller i det mindste at omskrive scenen på hotelværelset:

- Jeg havde et håb om, at kunne få ham til at omskrive - eller helst få ham til at udelade - scenen på hotelværelset, hvor Malmros i virkeligheden - ikke i filmen - havde erklæret mig sin kærlighed.

Hun beskriver kærlighedserklæringen fra Malmros som et chokerende tillidsbrud.

- Min verden brød sammen. Jeg var i chok. Alt faldt på plads og samtidig faldt alt fra hinanden, skriver kvinden, der også havde haft en stor rolle i Malmros' tidligere film, ’Kundskabens træ’.

- Den tillid jeg havde haft til Malmros forsvandt med ét. Pludselig gik det op for mig, at Malmros' fascination havde varet, fra jeg var fjorten-femten år under optagelserne til ’Kundskabens træ’.

- Jeg havde ikke fornemmet hans følelser før, og var dybt rystet over den måde, jeg pludselig blev inddraget i hans og hustruens personlige tragedie. Jeg var slet ikke moden nok til at kunne gennemskue eller forstå de følelser, han havde for mig og sammenhængen med deres tragedie, siger Line Arlien-Søborg i filmmagasinet Ekko.

BT har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Niels Malmros, der deltager i Edinburgh Filmfestival, hvor ’Sorg og glæde’ er med i hovedkonkurrencen om det skotske filmtrofæ og 10.000 pund.

I Danmark modtog Helle Fagralid tidligere på året en Robert for bedste kvindelige hovedrolle for sin rolle som Malmros' hustru i ’Sorg og glæde’.