Fint håndværk, men for lidt passion. Et flertal af de danske anmeldere føler sig ikke for alvor berørt af Bille Augusts længe ventede kunstner- og kærlighedsdrama, »Marie Krøyer«.

Det er Bille Augusts første danske film i et kvart århundrede, og der er sikkert mange, der har glædet sig. En film om den skønne Marie Krøyer, hendes stadigt mere utilregnelige geni af en kunstnermand, P.S. Krøyer, kaldet Søren, og den svenske komponist Hugo Alfvén, der kommer ind fra højre og skaber en umage trekant med fatale følger for kunstnerkolonien på Skagen. Næsten som det var i virkeligheden. Nu blot på film. Og med en af dansk films mest internationalt succesrige instruktører nogensinde som holdkaptajn.

Det kunne være så godt, men ifølge et flertal af de danske anmeldere er der flere ting, der halter. Det gælder ikke mindst den lidenskab, der skal  være drivkraften i en kærlighedshistorie.

''Marie Krøyer’ forbliver en veltillavet historisk film uden det bål af passion og tragedie, som kunne have gjort den til en stor, tragisk kærlighedshistorie og en definitiv fortælling om Skagensmalerne,' skriver Politikens Kim Skotte, der giver filmen tre ud af seks mulige stjerner.

Læs Politikens anmeldelse her.

I Ekstra Bladet nøjes Henrik Queitsch også med tre stjerner:

'Historiens iboende tragiske og passionerede elementer brænder aldrig igennem på lærredet, og 'Marie Krøyer' minder mest af alt om en pæn og nydelig reproduktion af et skagensmaleri på glittet papir,' skriver han.

BTs Niels Lind Larsen - igen tre ud af seks stjerner - er inde på det samme;

'At Marie forelsker sig hovedkulds i Alfvén, der er skildret helt uden personlighed, forbliver eksempelvis et postulat, skriver han. 'Vi ved det, fordi hun siger det, men vi mærker ingen passion. Derfor interesserer filmen også mere, end den bevæger'.

Læs BTs anmeldelse er.

'Det halter simpelthen med de emotionelle trækkræfter i historien,' supplerer Berlingskes Jakob Wendt Jensen, der heller ikke vil give mere end tre ud af seks stjerner filmen.

Læs Berlingskes anmeldelse her.

Mere positiv er Morgenavisen Jyllands-Postens Katrine Sommer Boysen, der kvitterer med fire stjerner ud af seks mulige.

'.. i 'Marie Krøyer' finder Bille August, ikke mindst takket være sine fantastiske hovedrolleindehavere, tilbage til noget ægte. Og det er en fryd,' mener hun.

Læs Morgenavisen Jyllands-Postens anmeldelse her.

Endnu mere glad er Kristeligt Dagblads Palle Schantz Lauridsen, der slutter sin anmeldelse med at konkludere, at 'Bille August er tilbage.'

Læs Kristeligt Dagblads anmeldelse her.

Men hvad er det så, der, ifølge mange anmeldere, halter.

Politiken Kim Skotte slår fast, at »som historisk genskabelse og med Dirk Brüel bag kameraet er der tale om fornemt håndværk fra Bille Augusts side.« Problemerne ligger, ifølge Kim Skotte, et helt andet sted. Nemlig i det forhold, at P.S. Krøyer er og bliver trekantens mest interessante figur:

'Filmen hedder 'Marie Krøyer', men ganske som det blev tilfældet i kunsthistorien, er det P.S. Krøyer, som suger al opmærksomheden til sig. Scenerne hvor Krøyer er manisk og fægter rundt med skydevåben og kommanderer sin lille datter til at agere jagthund og apportere døde fugle, er stærke og hjerteskærende og dramatisk toptunede. Mod dette buldrende bål af kunstnerisk ildhu og fortvivlelse kan Birgitte Hjort Sørensen ikke stille meget op som Marie Krøyer. Hun forbliver det kønne ansigt i klemme.'

Berlingskes Jakob Wendt Jensen bemærker i sin anmeldelse, at Birgitte Hjort Sørensen 'ikke får særligt meget at arbejde med, selv om hun er hovedpersonen', og Ekstra Bladets Henrik Queitsch skriver sådan her:

'Søren Sætter-Lassen spiller Krøyer med dæmonisk bravur, mens Birgitte Hjort Sørensen aldrig rigtig formår at træde i karakter som Marie, hvilket skaber en markant dramatisk uligevægt i noget, der egentlig burde være hendes film. Selv om det selvfølgelig er meget i tråd med temaet, at han konsekvent stjæler billedet.'

At Søren Sætter-Lassen er noget helt særligt i rollen som P.S. Krøyer, er anmelderne i det hele taget enige om.

'Søren Sætter-Lassen har sit livs filmrolle som Krøyer,' mener Kristeligt Dagblads Palle Schantz Lauridsen, mens Morgenavisen Jyllands-Postens Katrine Sommer Boysen skriver, at det er Søren Sætter-Lassen, 'der som Søren stjæler billedet. Han beviser nok en gang, hvilken fremragende karakterskuespiller han er.'

At 'Marie Krøyer' er grundlæggende godt filmisk arbejde og meget smuk at se på, er der også nogenlunde bred enighed om:

'Dramaet virker håndsyet med fine, traditionelle sting,' mener Berlingskes Jakob Wendt Jensen. 'Som historisk genskabelse og med Dirk Brüel bag kameraet er der tale om fornemt håndværk fra Bille Augusts side,' skriver Politikens Kim Skotte. Katrine Sommer Boysen fra Morgenavisen Jyllands-Posten mener, at 'Dirk Brüels sanselige billeder af den grove, nordjyske natur spiller fornemt op mod Krøyers imponerende billede,' og BTs Niels Lind Larsen skriver, at filmen 'er venlig ved øjet og fuld af fine gennemarbejdede detaljer'.

Mindst imponeret er Ekstra Bladets Henrik Queitsch, der retorisk spørger, hvorfor man skal fortælle en historie, som man ikke for alvor bliver berørt af 'medmindre man stiller sig tilfreds med at levere mondæn, museal underholdning'.