70 år i dag: Tinderne i Morten Arnfreds instruktør-karriere ligger i ’70erne og ’80erne, men karrieren viser en bred indsats i film og på TV

’Manden der fandt Allan Olsen’, ’Manden der reddede Olsen-Banden’, eller hvad med ’Manden uden hvis indsats Lars von Triers Riget ville være meget anderledes’? Det er blot nogle af de betegnelser, der vil være ganske rimelige, når det gælder om at beskrive fødselaren Morten Arnfreds indsats i dansk film fra 1970erne til i dag. Og så er de helt uden at regne instruktørens egne film med.

Morten Arnfred har altid sagt, at han ikke partout behøver at stå i første række. Han tager gerne ’en omgang for holdet’ som fotograf eller assistent, hvis det er den vej, verden vender. På den baggrund tog han i sin tid jobbet på den uheldsramte film ’Olsen-Bandens sidste stik’, som han fik instrueret færdig på to uger, da instruktør Tom Hedegaard og Poul Bundgaard uheldigvis døde under optagelserne. Arnfred var også manden, der hjalp Lars von Trier med at instruere skuespillerne på den både hos anmelderne og tv-publikummet populære tv-serie ’Riget’.

Spillede med Stig Møller
Rent faktisk gjorde Arnfred i første omgang mest væsen af sig i kulturlivet, da han spillede guitar og sang i rockgruppen Kajs Camping, hvor også Stig Møller fra Steppeulvene var med. Det blev nu filmen, som han kastede sig over i arbejdslivet. Blandt andet som instruktørassistent for Gert Fredholm på ’Den forsvundne fuldmægtig’ (1971). Han fik smag for instruktionen her og debuterede i 1976 med ungdomsfilmen ’Måske ku’ vi’, der solgte 336.429 billetter.

Til sin næste film fandt Morten Arnfred Allan Olsen ved et billardbord i en ungdomsklub og fik med den muntre, tidstypiske og tankevækkende ’Mig og Charly’ en kolossal stor succes med næsten 600.000 solgte billetter. Allan Olsen kom også med i ’Johnny Larsen’ i 1979, der solgte færre billetter, men som til gengæld vandt fire Bodil-priser. I 1983 instruerede Arnfred som en af de få i dansk film nogensinde en realistisk film om landbrug med titlen ’Der er et yndigt land’. Den tog krisen i landbruget på kornet så at sige og blev oven i købet vist på filmfestivalen i Berlin. Siden ramte Morten Arnfred ikke på helt samme måde tidsånden i biograferne, skønt han selv synes, at hans bedste film er ’Himmel og helvede’ fra 1988. Personligt holder jeg mere af ’Den russiske sangerinde’ (1993).

Kritik af filminstitut
Instruktøren har ikke været voldsomt aktiv som instruktør af spillefilm siden ’Lykkevej’ (2003) og ’Den store dag’ (2005), og i avisen Information beklagede han sig da også over ikke at få støtte til en ny film så sent som i 2008, selv om planerne var fremskredne.

Vindene på Det Danske Filminstitut blæser ikke hele tiden den rigtige vej for alle. Til gengæld har Morten Arnfred stået bag kameraet i episoder af både ’Taxa’, ’Hotellet’, ’Forsvar’, ’Anna Pihl’ og senest i fire episoder af anden sæson af ’Broen’.