Bestsellerforfatteren Jussi Adler-Olsen blev væk fra gallapremieren på ’Flaskepost fra P’, selv om Peter Aalbæk havde inviteret ham

Da ’Flaskepost fra P’ havde gallapremiere i sidste uge, glimrede manden bag filmens forlæg med sit fravær på den røde løber.

Mens Zentropas top-boss Peter Aalbæk tog imod kendisser og det almene biografpublikum, og hovedrolleindehaveren Nikolaj Lie Kaasposerede i blitzlys, sad Jussi Adler-Olsen alene i Barcelona og skrev på den syvende roman om Carl Mørk, Assad og Afdeling Q.

En roman som Ålen ikke skal gøre sig forhåbninger om at komme til at eje, selvom Zentropas filmserie nu er den største seriesucces på spillefilm siden Olsen Banden.

I løbet af weekenden satte ’Flaskepost fra P’ en imponerende ny Danmarks-rekord på over 200.000 solgte billetter, hvilket betyder, at den sandsynligvis vil sælge endnu bedre end ’Kvinden i buret’ og ’Fasandræberne, der indtil videre tilsammen har trukket mere end halvanden million danskere i biffen.

Men manden bag succesen har intet at sige til, at hans bøger er ved at skrive historie. En gammel konflikt med Zentropa betyder, at han ikke kan sige noget.

Ingen kommentater

Succesforfatteren er imødekommende, da BT ringer, og fortæller gerne om den kommende tv-serie i USA, hvor de seks første og de næste fire Q-romaner skal blive til en international krimiserie under ledelse af den anerkendte instruktør og manuskriptforfatter Scott Frank, men når talen falder på Zentropas danske spillefilm, er Adler-Olsen fåmælt:

Du var ikke til gallapremiere. Hvorfor ikke?

»Jeg ville forfærdeligt gerne sige noget om filmene, hvis jeg kunne, men det kan jeg ikke.«

Er det noget kontraktmæssigt?

»Det må jeg ikke engang fortælle dig, Jeg kan slet ikke kommentere filmene overhovedet – og har ikke gjort det i fire år.«

Det ser ud til, at serien om Afdeling Q bliver den mest populære filmserie siden Olsen Banden – det må vel glæde dig?

»Jeg kan kun sige, at Zentropa må være henrykte. . .«

Men hvorfor er Jussi Adler ikke henrykt?

»Det kan jeg slet ikke udtale mig om,« siger den 65-årige forfatter, der ikke vil afsløre, hvad tvisten med Zentropa handler om.

Det samme gælder for Peter Aalbæk, der altså nu har ét skud tilbage i bøssen med ’Journal 64’:

»I må spørge Jussi, hvad tvisten går ud på, hvis der altså er en tvist. Jeg laver gerne flere film, og alt tyder på, at det danske folk også gerne vil have mere,« siger Peter Aalbæk.

Kilder i filmbranchen bekræfter over for BT, at Jussi Adler-Olsens tavshed handler om, at forfatteren mildest talt ikke er vild med de tre spillefilm. Derfor er der indgået en klausul om, at Jussi Adler intet siger om minimum de to første film, og han deltager ikke i pressearbejdet overhovedet.

Forfatteren er tilsyneladende skuffet over samarbejdet med Zentropa, der er blevet en del anderledes, end han havde forestillet sig.

Jussi Adler-Olsen havde nemlig selv drømt om at skrive manuskriptet eller i det mindste blive medskribent. Forfatteren havde også regnet med at få indflydelse på filmenes stil og klipning samt casting af skuespillere.

Men det ønskede Zentropa ikke.

Ingen indflydelse

Jussi Adler-Olsen har ingen indflydelse på filmene udover bogforlægget, og ifølge kilder er han rasende over de manuskripter, som den prisbelønnede manusforfatter Nicolaj Arcel har skrevet ud fra hans bøger.

»Noget kunne tyde på, at det er fordi, han (Jussi Adler, red.) er bundet af en kontrakt. Ekko lavede et stort interview med ham op til ’Kvinden i buret’, og han sagde indledningsvis, at han hjertens gerne ville give interview, men at han ikke ville sige noget om filmen overhovedet. I interviewet beskrev han sine historier som en elastik, man kan hive og vride i alle retninger, uden at helheden ødelægges. ’Sådan er det ikke, hvis man klipper den i stykker, og det gør man på film, som uvilkårligt vil ødelægge noget essentielt’, sagde han, hvorefter han fremhævede den kommende amerikanske tv-serie. Så kunne man ligesom lægge to og to sammen,« siger chefredaktør Claus Christensen fra filmmagasinet Ekko, der har et indgående kendskab til den danske filmbranche.

En privat sag

Direkte adspurgt om en tavshedsklausul siger Jussi Adler-Olsen til BT:

»Jeg betragter kontraktmæssige sager som private, og de kommer absolut ikke ud.«

Nu har Zentropa kun rettigheder til yderligere én bog, ’Journal 64’, af de fire Q-romaner, som Peter Aalbæk købte i 2008.

»For en slik,« som Ålen sagde til BT, hvorefter han tilføjede, at han senere havde lagt ’lidt mere oveni’ til den aftale, Zentropa havde lavet med Jussi Adler-Olsen.

Da BT talte med bestsellerforfatteren i går, var det da heller ikke pengene, der tilfalder den i forvejen stenrige forfatter fra Zentropas spillefilm, som Adler-Olsen klagede over:

Det handler ikke om penge

»Min kontrakt er, som den skal være, og filmindtægterne er da gode, men de er ubetydelige i forhold til at sælge 15 mio. bøger på verdensplan. Filmene betyder ikke noget for mig pengemæssigt,« sagde Jussi Adler-Olsen til BT fra Barcelona, hvor han er godt i gang med ’Q7’ som han omtaler sin næste roman i serien om Carl Mørck. Titlen holder han indtil videre tæt til kroppen.