’Forbrydelsen III’ er en sværvægter både i mandskab og teknisk udstyr. Det stiller store krav til omgivelserne, fordi de fleste scener optages ude i virkeligheden.

Når DR rykker ud med op til 200 mand på en optagelse, er det en lille landsby med skuespillere, filmfolk, teknikere, statister og 15 biler, generatorer, kantine, lys og lamper, der rykker ind.

Christoffer Harding var ude at kigge på 15-20 huse, inden han fandt frem til Sarah Lunds lille hus i Herlev.

SE GRAFIKKEN: HER FILMES FORBRYDELSEN

- Der er 265 ens huse derude, men det var husets placering i forhold til Herlev Hospital, der var et scoop, fordi vi kunne have den grå klods i baggrunden, forklarer Christoffer Harding.

Flytter på hotel
I huset bor Jan, der er pensioneret pædagog og har boet på stedet i 30 år. Han sagde ja til at flytte tre dage på hotel, hver gang Sarah Lund skulle bruge huset.

- Men jeg spærrede øjnene op, da der pludselig stod 15 mand nede ad havegangen for at kigge på mit hus, forklarer Jan.

Ingen i området var i tvivl om, hvad der foregik, når DR kom med 15 vogne, der fyldte hele villavejen. Nu valfarter folk forbi og kigger ind ad vinduerne.

Christoffer Harding, 34, har været locationmanager i 11 år. For hver gang, han finder et sted, er der 20 steder, der ikke kan bruges.

SE GRAFIKKEN: HER FILMES FORBRYDELSEN

- Efterhånden har jeg fået en idé om, hvor tingene er, og jeg har et stort arkiv, jeg kan trække på. Men på et tidspunkt rammer man det rigtige, og så er alle glade. ’Forbrydelsen’ er DRs flagskib, og på så stor en produktion har vi været to om at finde locations, siger Christoffer Harding, der har haft Andreas Winding som makker.

Mellemmænd - Det er et meget alsidigt job, hvor vi kommer i kontakt med alle samfundslag. Vi er mellemmænd mellem filmfolkene og virkeligheden. 30 procent af jobbet er at finde steder. 70 procent er alle de aftaler, der skal i hus, for at vi kan komme et sted eller i et hus i et års tid. Forfatterne finder på, og vi skal løse opgaven, for det er meget dyrt at bygge dekorationer, siger Harding.

- Vores opgave er at sørge for, at de kreatives ønsker bliver opfyldt, og at de folk, vi laver aftaler med, føler sig godt behandlet. Det er vigtigt, at de er glade, når vi er der, og specielt når vi går. Derfor gennemfotograferer vi alt, så vi er sikre på, at alt igen ser ud, som før vi kom.

Det sker, at folk, der har lånt eller lejet deres hus ud, fortryder.

- Nogle bliver trætte af os, og så må jeg prøve at overtale dem til at fortsætte, fordi vi ikke kan skifte locations midt i en produktion. Hvis det ikke går, er forfatteren nødt til skrive en flytning ind, men det skal langt ud, før man gør det, siger Christoffer Harding.

SE GRAFIKKEN: HER FILMES FORBRYDELSEN