Filminstruktøren Anders Rønnow Klarlund retter skarp kritik mod filmselskabet Zentropa og dets ledelse i et essay i filmmagasinet Ekko der kommer på gaden i morgen

BT er i besiddelse af filminstruktørens essay, der er gennemsyret af vrede og bitterhed overfor en ledelse han føler har snydt medarbejderne og forgyldt sig selv.

I 2006 fik medarbejderne på Zentropa mulighed for at købe en del af bagkataloget af eksisterende film. En af dem var Anders Rønnow Klarlund. Ifølge sit essay i Ekko købte han for 300.000 aktier af penge han har lånt i banken. Kort tid efter er de intet værd, og instruktøren kan ikke få pengene igen.

- Min producer Louise Vesth tager fat i mig. 'Aalbæk er faktisk rigtig ked af, at aktierne ikke er noget værd', siger hun. 'Han kan ikke skide,' skriver Anders Rønnow Klarlund og fortsætter:

- 'Okay? Hvorfor giver han os ikke bare pengene tilbage så? De står jo på hans konto'. 'Du skal være sød ved ham. Vi bliver nødt til at hjælpe hinanden i denne her situation'. Jeg ryster på hovedet. 'Kan du ikke selv høre det? Det er jo en sekt. Vi har givet dem vores penge, og nu skal vi være tro mod vores leder og lave nogle kommercielle film, så Aalbæk igen kan sove om natten.'

Efterfølgende kunne Anders Rønnow Klarlund ikke få fat på sin producer.
Instruktørens sidste film 'The Secret Society of Fine Arts' havde i aftes premiere i Grand. Nu vil han ikke længere. Anders Rønnow Klarlund mener, at filmens sjæl er væk, og at meningen med at lave film har ændret sig. Fra at være eksperimenterende og lærende til at være noget man kan lave en sikker og kommerciel indtjening på.

- Det var ikke derfor, vi begyndte at lave film. Vi begyndte, fordi vi ville ændre verden. I dag skal vi lave film for at holde filmselskaberne kørende, men selskaberne burde være til for filmene, når størstedelen af en films udgifter dækkes af det danske folk.

Anders Rønnow Klarlund beskriver filmproducenter i dag som nogle, der 'opfører sig, aom om de var spydspidsen af markedsøkonomien og samtidig overfor politikerne påstår, at de ikke kunne klare sig en dag i den virkelige verden.

Den nu tidligere filminstruktør vil slet ikke beskæftige sig med film i fremtiden.