Med Dar Salim i hovedrollen viser ’Underverden’ vejen frem i dansk actionfilm.

Fenar Ahmads ’Underverden’ er en af de mest spændende, flotte – og på mange måder også mest vedkommende – danske film, jeg længe har set.

Filmen er meget langt fra den gennemprøvede middelklasse-mainstream, som længe har domineret dansk film.

Det er overordentlig tiltrængt med en dansk storfilm i en anden arena og lidt ude af den sædvanlige kontekst.

’Underverden’ er en kulsort hævnthriller – om præmieperkeren’ og mønsterbryderen Zaid (Dar Salim). Zaid er en succesrig hjerte­kirurg med lejlighed på havnefronten og en gravid kæreste, der hedder Stine. Han omgiver sig med venner fra den københavnske kulturelite, der holder fine middagsselskaber, drikker pinot noir af store glas og snakker om ferier på Cote d’Azur og den slags. Meget, meget langt fra det miljø ude på Vestegnen, hvor Zaid trådte barneskoene flade, men siden spændte løbeskoene for at spurte væk fra i en allerhelvedes fart.

Men nisser har det jo med at flytte med – også til prominente adresser på havnefronten.

Fortiden spøger

En aften ringer det på døren hos Zaid og Stine (Stine Fischer Christensen) , som sidder midt i et middagsselskab med vennerne. Udenfor står Zaids taber-lillebror Yasin (Anis Alobaidi). Yasin er desperat og beder sin tjekkede storebror om hjælp.

I filmens sublime anslag har publikum erfaret, at småkriminelle Yasin er landet i en forbandet suppedas.

Men det ved Zaid ikke. Han er træt, irriteret, lidt fuld, og vi fornemmer, at han har hørt sin lillebrors klagesang utallige gange før.

Så han afviser Yasin og går tilbage til sit fine middagsselskab.

Forvandles til hævner

Da Yasin kort efter bliver banket ihjel af ukendte gerningsmand, går Zaid langsomt i opløsning og ender som en kulsort hævner, tynget af sorg og skyld over for den bror, han har svigtet.

Dar Salim er suveræn i rollen som Zaid, men i det hele taget er der et væld af gode skuespilpræstationer.

Der tales for tiden meget om den manglende mangfoldighed i dansk film – en velkommen debat – og det er skønt at se nye aktører i spil, både foran og bag kameraet.

Det er den dansk/irakiske instruktør Fenar Ahmads anden spillefilm – han debuterede med ’Ægte vare’ i 2014.

Visuel lækkerbisken

Det er ikke en film med et stort budget, men det kunne man godt forledes til at tro. Fotograf Kasper Tuxen løfter filmen til en visuel lækkerbisken, og det lykkes fornemt at få indhold og udtryk til at gå op i en højere enhed.

’Underverden’ er en actionthriller, men den stikker et lag dybere – for den er også en film om klasse-og kultursammenstød i Danmark.

For mig taber filmen dog niveau i sidste tredjedel, hvor der går lige lovlig meget tju-bang og sort-hævner-action i den.

Men den del vil muligvis ramme et yngre segment lige i mellemgulvet.

Solid

Summa summarum:

’Underverden’ er en flot action-thriller med et godt og troværdigt clash of culture-tema – en vedkommende og rørende film med en iboende samfundskritik, der stikker både til ’over-og underverden’.

Det er faktisk ret godt gået – så fem velfortjente stjerner herfra.