Anmeldelse: 'Thelma' - 5 ud af 6 stjerner

Den talentfulde norske instruktør Joachim Trier sætter med sin fjerde spillefilm fokus på seksualitet, religion og undertrykkelse af identitet og begær.

Første scene er sat i et sneklædt norsk landskab, hvor en far med sin lille datter først lister hen over isen på den frosne sø, hvor hun beundrende efterligner faderens bevægelser og følger ham stille ind i skoven, mens han tager sigte mod ’bambi’ som dukker op blandt træerne. Ren idyl – lige indtil han pludselig retter geværet mod noget helt andet, og så er filmens stemning ligesom lagt.

Thelmas far Trond spilles godt af Henrik Rafaelsen. Foto: CAMERA FILM
Thelmas far Trond spilles godt af Henrik Rafaelsen. Foto: CAMERA FILM
Vis mere

I næste scene er lille Thelma nu blevet voksen og begyndt på universitet i byen, hvor hun efter forelæsninger og læsesalsbesøg tager direkte hjem til studenterboligen i betonghettoen.

Hun er ensom i storbyen – kender endnu ingen, og holdes i kort snor telefonisk af forældrene – især moderen, som sidder i kørestol, virker ret omklamrende og har svært ved at give slip på datteren.

På studiet møder Thelma den cool, sporty og dragende Anja, der er den første, som overhovedet viser Thelma interesse, og efter første hej holder Thelma beundrende øje med Anja og hendes liv på de sociale medier. Thelma ønsker sig venner.

Den kristne Thelma er flyttet fra land til by, for at læse på universitetet, men hun er ensom uden venner. Foto: CAMERA FILM
Den kristne Thelma er flyttet fra land til by, for at læse på universitetet, men hun er ensom uden venner. Foto: CAMERA FILM
Vis mere

Opdraget meget kristent

Pludselig falder Thelma om i læsesalen i et krampeanfald og mystiske ting begynder at ske, samtidig med at forholdet til Anja udvikler sig.

Thelma, der er opdraget meget kristent, udforsker ungdomslivet med fest og alkohol – og ikke mindst forelskelse. Erfaringer, hun har svært ved at formidle til forældrene, da følelserne også er i konflikt med hendes tro, og da Anja kommer for tæt på, trækker Thelma – med vrangforestillinger – sig ind i sig selv. Men hvad foregår der egentlig – hvor galt står det til, og kan det ændre sig?

Både Eili Harboe og Kaya Wilkins (sangeren Okay Kaya) er formidable som Thelma og Anja. Foto: CAMERA FILM
Både Eili Harboe og Kaya Wilkins (sangeren Okay Kaya) er formidable som Thelma og Anja. Foto: CAMERA FILM
Vis mere

Trier har lavet en foruroligende og smuk film om fornægtelse af identitet og begær. Undertrykte traumer indpakket i mystik, paranormale oplevelser og skønhed.

Eili Harboe og Kaya Wilkins (sangeren Okay Kaya) er formidable som Thelma og Anja, og man har svært ved ikke at blive lidt forelsket.

5 ud af 6 stjerner
'Thelma', Norge, 2017.
Instruktion og manus:  Joachim Trier.
Premiere over hele landet.
Se trailer: