Premiere i dag på lige lovlig forudsigelig dansk korruptions-thriller med gode roller.

Du får aldrig en anden chance til at gøre et godt førstehåndsindtryk. Man skulle tro, at folkene bag ’Kartellet’ har lært af det gamle mundheld. For den første fornemmelse ved synet af denne film er: Hold kæft, hvor er rollerne godt og rigtigt besat.

’Kartellet’

Første scene oplever vi entreprenør Willy Helbos afskedsreception. Her er Lars Ranthe som den kække sjakbajs. Jesper Asholt som den vege, loyale økonomimand.

Leif Sylvester, rund og kejtet som jævn håndværksmester.

Realistisk beskrivelse

Og så er der jo sønnen Lars, spillet af Anders W. Berthelsen, og dennes kone, Lene Maria Christenen. Dem vender vi tilbage til.

Overtegnede arbejdede i fire år som jord- og betonarbejder på diverse storkøbenhavnske arbejdspladser.

’Kartellet’s skildring af tonen, miljøet og menneskene på byggepladsen er spot on. Hverken ironisk eller folkekomedie-jovial. Bare realistisk og ligetil.

Den begærlige søn, Lars, vinder entreprisen på et par store kommunale projekter - foran byens store entreprenører, der er knyttet sammen i et mafialignende kartel. Anført af overskurken Flemming Enevold med vanlig underspillet, elegant farlighed.

Etiske dilemmaer

’Kartellet’ er en på mange måder klassisk, accelererende korruptions-thriller om en enkelt mands kamp mod byggemafiaen og sin egen grådighed. Etiske dilemmaer tårner sig op.

Instruktør Charlotte Sachs Bostrup holder den moralske fabel i endog meget stram snor. Sagt på en anden måde: Handlingen i ’Kartellet’ er desværre forudsigelig.

Undervejs savner jeg i stigende grad det vilde, ulogiske greb – overraskelsen, springet i handlingen.

Nu spinder fortællingen omkring sit eget, lovlig klichéfyldte tandhjul.

På den baggrund får også henholdsvis Lene Maria Christensen og Anders W. Berthelsen utrolig meget ud af deres roller.

Vidunderlige Christensen. Hvilke danske skuespillerinder kan lige nu som hun give krop og sjæl til en helt almindelig kvinde med lige dele fornuft, smerte og sensualitet på et tyndt forlæg?

Storspil af Berthelsen

Først og fremmest imponerende, intenst storspil af Anders W. Berthelsen.

Sammenbidt, målbevidst, kampivrig, senere mere og mere tynget, på randen af sammenbrud.

En scene hvor Berthelsen storsvedende møder kartellet. Så velspillet, at man mærker angsten og indignationen fysisk i kroppen.

Ak og W, hvor er den mand brillant.

’Kartellet’ er en nervepirrende historie om almindelige mennesker med en morale.

Den skal først og fremmest ses for sit skuespil.

’Kartellet’ er baseret på virkelige begivenheder i byggebranchen.

5 ud af 6 stjerner