Når Andreas Bo som ’Stygge Krumpen’, ’Ridder Max’ og ’Den indemurede dame’ går ud og ind af vægge og billeder i årets tv-julekalender ’Ludvig og Julemanden’, får de hjælp af special effect-folkene i firmaet Ghost, der også er kendt for arbejdet med at få ting til at flyve i Harry Potter-filmene. Se bagom-videoen her på siden.

Ghost lægger special effects på 150.000 billeder, hvilket gør julekalenderen til den største danske tv-produktion med special effects nogensinde - og også den dyreste. Pris: 25 millioner kroner - eller 1 mio. kr. pr. afsnit.

- Vi ville gerne have, at spøgelserne fik lov til at spille en større rolle end bare nogle få øjeblikke, forklarer direktør Morten Rasmussen fra DeLucca, der har produceret julekalenderen til TV2.

- Når man skal lave dansk tv og julekalender med en presset økonomi, kan man løse det med et lagen over hovedet eller ganske få scener. Men vi ville gerne give spøgelserne liv under alle tænkelige forhold og situationer.

Så han kontaktede Ghost, der har til huse på Amager, og løsningen blev at leje kameraer med så god en billedopløsning, at man kan efterbehandle dem bagefter. Gevinsten var, at det samtidig gav julekalenderen et flottere udseende på skærmen.

Overnaturligt skær

- Kameraerne optager 25 billeder i sekundet, og hvert eneste billede af de 100 minutter, hvor spøgelserne optræder, får bagefter lagt en ’maske’ med special effects, der får dem til at lyse og giver et overnaturligt skær.

- Vi forsøgte først at farve spøgelserne hvide og blå, men endte til sidst med at male dem grønne. Den grønne farve har den fordel, at den ikke falder så meget i med dekorationerne og omgivelserne.

Filmfolkene måtte flere gange til Tyskland for at indkøbe den ’grønne’ make-up, som spøgelserne fik lagt i ansigter, på arme, hænder og overkrop, mens der blev brugt 150 sprayflasker og i alt tre liter airbrushfarve for at give tøj og hår et grønt skær .

Arbejdet med ’spøgelserne’ er stadig i fuld gang i it-troldmændenes værksted hos Ghost.

- Vi har jo en deadline, der ikke kan rykkes, nemlig 24. december, men så er der også lagt special effects på, hvad der svarer til en hel spillefilm, og det vil være den største tv-produktion med special effects herhjemme, forklarer Morten Rasmussen fra Delucca, der bl.a også har lavet ’The Julekalender’.

Se videoen øverst i denne artikel.