Skuer man nænsomt hen over de seneste 10 år i dansk tv-historie, vil den opmærksomme læser opdage, at de mange produkter ikke er gået helt ubemærket hen. Siden ’Rejseholdet’ nuppede en fornem Emmy hjem til Danmark i 2002, er det gået stødt opad for især danske tv-krimier.

Med den Emmy-vindene ’Forbrydelsen’ var det første gang, at en dansk tv-serie blev genindspillet i en amerikansk version. Og nu står DR2 med en god mulighed for at gøre kunststykket efter. For nylig blev manuskriptet til serien ’Manden med de gyldne ører’ nemlig solgt til den store, amerikanske tv-station AMC, der blandt andet står bag det superpopulære tv-drama, ’Mad Men’.

Ja, det ser ud til, at dansk tv-fiktion har ramt en guldåre af opmærksomhed. Hovedsagelig DR har sat barren højt med adskillige udlandsaftaler og intet mindre end fire Emmy-priser – og det er der en ganske simpel forklaring på, fortæller DR’s dramachef, Ingolf Gabold.

- I alle vores serier går vi efter at skildre vores personer i forholdet mellem deres professionelle og private liv – og det gør vi, hvad enten det er en krimi eller et familiedrama. Vi laver gode historier med gode plot, karakterrige og fascinerende hovedpersoner, og det er noget, der lægges mærke til i udlandet, siger Ingolf Gabold.

På TV2 har man også et helt klart bud på styrken i dansk tv-fiktion. Kanalens programchef, Keld Reinicke, peger på, at popularitet udefra blandt andet beror på en kombination af begrænsede midler, gode historier og stærke cast.

- Vi har ikke så mange penge i Danmark. Vi er et lille tv-land, og derfor må vi tænke anderledes. Vi har ikke råd til vilde biljagter og special effects, og det tvinger os til at fokusere på karaktererne og kernen i historierne. Det er en kæmpe styrke, vurderer Keld Reinicke.

- I USA ser man en rangorden, så et navn som Leonardo DiCaprio ville aldrig lave en tv-serie. Sådan forholder det sig ikke i Danmark. Her laver de bedste filmfolk og de dygtigste skuespillere også tv, fortsætter han.

De mange Emmy-statuetter har styrket interessen fra mere pengestærke nationer som Tyskland, Frankrig og Italien, som har bidraget økonomisk til dansk tv (’Ørnen’ fra 2005 var blandt andet et samarbejde med tyske ZDF) – og det har helt bogstaveligt været med til at øge niveauet, mener Ingolf Gabold.

- Fordi, vi nu har flere penge til at lave serier for, end vi får gennem licenspengene. Vi kan give noget ekstra, siger han.

Og fremtiden ser lys ud for dansk tv-fiktion. I hvert fald hvis man skal tro Keld Reinicke. Han mener, at interessen kun vil stige.

- Amerikanerne vil kigge mere på de danske tv-serier, end de nogensinde har gjort, vurderer han.